Затверджено
рішення обласної ради
від 16 червня 2011 року № 170-VI
(VI сесія VI скликання)
РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА
розвитку сфери побутового обслуговування
населення Харківської області на 2011-2015 роки
м. Харків
2011рік
Зміст
|
стор.
|
Вступ |
3 |
|
|
І. Загальні положення |
3 |
|
|
ІІ. Мета Програми |
4 |
|
|
ІІІ. Характеристика стану розвитку сфери побутового обслуговування населення Харківської області |
4 |
|
|
IV. Основні пріоритетні напрями розвитку сфери побутового обслуговування населення, основні завдання та заходи щодо їх виконання |
6 |
1. Підвищення ефективності діяльності підприємств побуту та їх розвиток за рахунок розвитку підприємницької активності |
6 |
2. Удосконалення організаційної структури сфери побутового обслуговування, впорядкування її діяльності з метою задоволення потреб населення у високоякісних послугах |
8 |
3. Формування сприятливих умов для зростання інвестиційної діяльності у сфері побутового обслуговування населення |
10 |
4. Відновлення і подальший розвиток мережі підприємств побутового обслуговування у сільській місцевості |
11 |
5. Удосконалення кадрової політики |
14 |
|
|
V. Фактори забезпечення реалізації Програми на державному та регіональному рівнях |
16 |
5.1. Фактори забезпечення реалізації Програми на державному рівні |
16 |
5.2.Фактори забезпечення реалізації Програми на регіональному рівні |
16 |
|
|
VI. Фінансове забезпечення Програми на виконання основних пріоритетних напрямів та завдань |
17 |
|
|
VII. Результати, які очікуються від реалізації Програми |
17 |
Вступ
Регіональна програма розвитку сфери побутового обслуговування населення Харківської області на 2011 – 2015 роки (далі – Програма) розроблена Головним управлінням економіки Харківської обласної державної адміністрації на підставі положень Конституції України, Закону України «Про місцеві державні адміністрації», Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до Стратегії сталого розвитку Харківської області до 2020 року, затвердженої рішенням обласної ради від 23.12.2010р. № 27-VI, рішення обласної ради від 17.02.2011р. № 76-VI „Про затвердження Програми економічного і соціального розвитку Харківської області на 2011 рік”, інших нормативних актів, які регулюють діяльність у сфері побутового обслуговування населення, а також фактичного стану розвитку цієї сфери.
Програма є комплексом заходів, спрямованих на виконання пріоритетних завдань і вирішення питань щодо реалізації державної політики у сфері розвитку побутового обслуговування населення.
Програма є довгостроковою і реалізується на підприємствах побуту всіх форм власності.
І. Загальні положення
Органічною складовою трансформаційних процесів перехідної економіки є реструктуризація та розвиток сфери побутових послуг на ринкових засадах.
Побутове обслуговування населення – це професійне ремесло, традиції, спосіб організації побуту населення. Ринок послуг охоплює платні послуги щодо побутового обслуговування населення (перукарні, лазні, пральні, виготовлення та ремонт взуття, виготовлення та ремонт швейних виробів, послуги з технічного обслуговування та ремонту автомобілів, з ремонту теле-, радіоапаратури та іншої відеоапаратури, фотопослуги та інші). Надання цих послуг має чітко виражений локальний характер.
Користувачами цих послуг є звичайні громадяни, домашні господарства, фірми, підприємства, а інколи й держава.
Праця у сфері побутового обслуговування населення має продуктивний характер.
Послуга будь-якої сфери, у тому числі й сфери побутового обслуговування, за своєю суттю є товаром, специфіка якого проявляється у фізичній неосяжності та невіддільності від джерела, у неможливості накопичення та зберігання, в індивідуальності та плинності якісних характеристик, у відсутності, як правило, речового змісту.
Функціонування економіки розвинених країн має велике значення для сфери послуг, зокрема для сфери побутового обслуговування населення та малого підприємництва, властивостями якого є самостійність, єдність власності й контролю в особі суб'єкта малого бізнесу.
Тому проблеми, які існують у сфері побуту, мають загальні з проблемами розвитку малого підприємництва чинники.
Ринкова трансформація економіки висунула низку проблем щодо формування ринку побутових послуг взагалі та суб’єктів малого підприємництва зокрема.
Саме це, насамперед, визначає актуальність Програми.
ІІ. Мета Програми
Метою Програми є:
- аналіз сучасного стану розвитку сфери побутових послуг;
- аналіз проблем, пов'язаних із діяльністю сфери побутових послуг та суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність у цій сфері;
- формування основних пріоритетних напрямів розвитку сфери побутових послуг в області, завдань для органів місцевої влади та заходів, реалізація яких забезпечить вирішення існуючих проблем та створення умов для розвитку сфери побуту, задоволення попиту населення в різноманітних послугах, поліпшення якості послуг та обслуговування замовників, створення умов для продуктивної зайнятості, надання підтримки розвитку малого та середнього підприємництва в галузі побутового обслуговування населення.
ІІІ. Характеристика стану розвитку
сфери побутового обслуговування населення Харківської області
Сфера побутового обслуговування населення Харківської області є розгалуженою мережею підприємств побутового обслуговування населення.
Підприємства сфери обслуговування – це різні підприємства за площею, дизайном, спеціалізацією, в яких споживачі можуть отримати основні види побутових послуг. Загальною основою більшості таких підприємств є належність їх до малого та середнього бізнесу. Більше ніж 90% підприємств побуту створюються завдяки розвитку підприємництва.
За останні п’ять років основними напрямами розвитку сфери побутового обслуговування населення було збільшення мережі сучасних підприємств побуту та надання населенню високоякісних послуг.
Обсяги реалізованих
побутових послуг, які надавалися населенню області протягом 2006 – 2010 років,
зросли на 46,2 млн. грн. (з 112,9 млн. грн. у
2006 році до 159,1 млн. грн. у 2010 році), або в 1,4 раза.
Станом на 01.01.2011 на території області функціонує 7817 об’єктів побутового обслуговування населення. Мережа об’єктів побуту в області за період 2006 – 2010 років зросла на 2262 одиниці, або в 1,4 раза, у тому числі в сільській місцевості – на 1031 одиницю, або в 1,5 раза. За цей час було відкрито 3602 нових об’єкти побутового обслуговування населення, при запланованих 1458.
Більшу частину займають підприємства з надання послуг перукарень – 1459 од. (18,7%), послуг із ремонту взуття – 493 од. (6,3%), послуг із ремонту та виготовлення швейних виробів за індивідуальним замовленням – 490 од. (6,3%), фотопослуг – 290 од. (3,7%).
Суттєвого розвитку за останні роки зазнала мережа підприємств побуту в місті Харкові (1084 нових підприємства); у містах: Ізюмі (161), Куп'янську(178), Чугуєві(138); у районах області: Барвінківському (148), Богодухівському (131), Краснокутському (174), Валківському (251), Вовчанському (177), Золочівському (129), Зміївському (150), Лозівському (172), Харківському (164), Борівському (147).
Протягом 2006 – 2010 років у 1,3 раза зросла кількість підприємств побуту, що належать споживчій кооперації області. Станом на 01.01.2011 їх кількість становила 507 об’єктів.
Розвиток ринку сучасної техніки побутового призначення відобразився на структурі побутових послуг.
За період 2006 – 2010 років набули суттєвого зростання такі види індивідуальних послуг, як технічне обслуговування автомобілів і мотоциклів, комп'ютерних послуг, копіювання та розмноження, послуг, пов’язаних із сільським та лісовим господарством, лісозаготівлею, та інших. За цей період їх зростання по області склало 1438 одиниць, соціальних побутових послуг – 824 одиниці.
У цілому діюча мережа підприємств сфери побутового обслуговування населення області здатна задовольнити платоспроможний попит населення в різноманітних побутових послугах.
В області збережена система підготовки кваліфікованих кадрів для розвитку сфери побуту: державний професійно-технічний навчальний заклад „Харківське вище професійне училище сфери послуг”, Центр професійно-технічної освіти № 4 та інші.
Підприємства побуту області мають свої громадські об'єднання: асоціація „Харківоблсервіс”, Харківська спілка перукарів, Харківська філія Української асоціації підприємств хімічного чищення та прання білизни, Харківська обласна організація роботодавців підприємств торгівлі, ресторанного бізнесу, сфери послуг та переробної промисловості «Торговий альянс», що дає можливість не тільки сприяти розвитку галузі, захищати права суб'єктів господарювання, які здійснюють свою діяльність у сфері побуту, а також організувати співпрацю з органами влади щодо проведення конкурсів професійної майстерності з перукарського мистецтва, нігтьової естетики, макіяжу, семінари та „круглий стіл” для керівників підприємств індустрії краси тощо.
Так, у місті Харкові щороку проводиться відкритий відбірковий тур чемпіонату України з перукарського мистецтва, нігтьової естетики та макіяжу, кубок Харкова „Світ краси”, національна виставка індустрії краси „Дзеркало моди – Харків”.
Однак, незважаючи на позитивні тенденції до збільшення мережі підприємств побуту, у сфері побутових послуг ще існують певні проблеми.
Основними з них є:
- недосконалість законодавчо-нормативної бази побутових послуг та відсутність роботи з їх приведення у відповідність з міжнародними стандартами;
- відсутність розширеної статистичної інформації щодо діяльності сфери побуту;
- застарілість нормативів із надання побутових послуг населенню;
- нестабільність чинного законодавства України та правова зарегульованість господарської діяльності суб’єктів підприємництва;
- відсутність у невеликих і середніх містах та в сільській місцевості достатньої мережі підприємств для надання соціально необхідних побутових послуг. Не надається необхідна кількість соціальних послуг у Первомайському районі, де з десяти видів основних побутових послуг надаються тільки два (ремонт взуття та послуги перукарень). У Печенізькому, Шевченківському, Борівському, Зачепилівському, Коломацькому, Вовчанському, Великобурлуцькому, Валківському, Близнюківському та Ізюмському районах не надаються такі соціально необхідні послуги, як послуги пралень і хімчисток;
- недостатній рівень у більшості районів і міст області роботи з формування інфраструктури побутових послуг, яка була б направлена на надання населенню можливості повсюдно одержувати послуги за місцем проживання та трудової діяльності громадян;
- низька платоспроможність більшої частини населення, що зумовлює труднощі з оплатою побутових послуг, особливо в сільській місцевості;
- значний тіньовий обсяг побутових послуг;
- низький технічний рівень оснащення більшості підприємств, повільне впровадження прогресивних технологій та переоснащення, відсутність дешевого, але якісного вітчизняного обладнання, приладів та інструментів для виконання побутових послуг;
- нерозвиненість ринку фінансово-кредитних послуг для малого та середнього підприємництва;
- недостатня фахова кваліфікація значної частини власників і працівників побутових підприємств.
IV. Основні пріоритетні напрями розвитку сфери побутового обслуговування населення, основні завдання та заходи щодо їх виконання
Пріоритетами розвитку сфери побутового обслуговування населення на період 2011 – 2015 років є:
1. Підвищення ефективності діяльності підприємств побуту та їх розвиток за рахунок розвитку підприємницької активності
Основні завдання:
- забезпечити виконання районними державними адміністраціями та виконавчими органами міських рад міст обласного значення завдань Програми та основних показників розвитку мережі підприємств побуту;
- забезпечити щорічне збільшення обсягів побутових послуг, які надаються населенню, не менше ніж на 7% – 8% порівняно з кожним попереднім роком;
- забезпечити збільшення мережі підприємств побутового обслуговування населення в кожному районі і місті області не менше ніж у 1,2 раза, створювати нові робочі місця за рахунок введення нових об’єктів побутового обслуговування;
- створювати умови для скорочення тіньового сектора у сфері побутового обслуговування населення;
- проводити роботу зі спрощення системи реєстрації нових підприємств, створення в області мережі дозвільних центрів;
- створювати сприятливі умови для виробництва і зайняття підприємництвом у сфері побутового обслуговування населення, тим самим вирішувати коло важливих соціальних завдань: створення додаткових робочих місць, зниження проблеми зайнятості населення, стримування зростання цін на побутові послуги тощо.
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п
|
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
1. |
Розробити програми розвитку сфери побутового обслуговування населення в районах і містах області з урахуванням пріоритетних напрямів розвитку та з метою виконання основних завдань і показників Програми. Затвердити зазначені Програми на сесіях міських, районних та селищних рад
|
ІІІ квартал 2011 року |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
2. |
Рекомендувати міським та районним органам статистики відпрацювати питання щодо повноти звітності підприємств побуту |
ІV квартал 2011 року |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення
|
3. |
Вирішувати питання щодо створення сприятливих умов для виробництва і зайняття підприємництвом у сфері побутового обслуговування населення за рахунок впровадження сучасних дозвільних центрів
|
Щороку протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
4. |
Виявляти разом з контролюючими органами підприємства побуту, які працюють у "тіньовому" секторі економіки, здійснювати відповідні заходи щодо легалізації їх діяльності |
Щороку протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
5. |
Організовувати моніторинг виконання завдань та показників розвитку сфери побуту та мережі підприємств побутового обслуговування населення. Інформацію про підсумки моніторингу надавати до Головного управління економіки Харківської обласної державної адміністрації
|
Щокварталу протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
2. Удосконалення організаційної структури сфери побутового обслуговування, впорядкування її діяльності з метою задоволення потреб населення у високоякісних послугах
Основні завдання:
- рекомендувати місцевим органам виконавчої влади забезпечити відповідно до їх компетенції впорядкування інфраструктури побутового обслуговування з метою наближення підприємств побутового обслуговування населення до місць проживання та трудової діяльності громадян;
- запровадити сучасні стандарти побутового обслуговування;
- сприяти розвитку конкурентного середовища у сфері побутового обслуговування;
- вивчати, узагальнювати та поширювати на вітчизняних підприємствах світовий досвід роботи підприємств побутового обслуговування.
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
1.
|
Впроваджувати заходи щодо впорядкування інфраструктури побутового обслуговування з метою наближення підприємств побутового обслуговування населення до місць проживання та трудової діяльності громадян
|
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення
|
2. |
Сприяти проведенню реконструкції виробництва, впровадженню прогресивних технологій та сучасного обладнання на підприємствах побуту |
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
3. |
Розробити реєстри побутових підприємств у районах і містах області та надати їх до Головного управління економіки Харківської обласної державної адміністрації |
ІV квартал 2011 року |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
4. |
Здійснювати підтримку діяльності асоціації „Харківоблсервіс”, Харківської спілки перукарів, Харківської філії Української асоціації підприємств хімічного чищення та прання білизни, створення нових професійних об'єднань сфери послуг |
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
5. |
Проводити роботу з вивчення, узагальнення та поширення світового досвіду роботи підприємств побутового обслуговування. Висвітлювати роботу цих підприємств через засоби масової інформації |
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
3. Формування сприятливих умов для зростання інвестиційної діяльності у сфері побутового обслуговування населення
Основні завдання:
- створювати умови для активності та зацікавленості представників комерційних структур, банків, підприємців у розвитку сфери побутового обслуговування на місцях;
- стимулювати за сприяння органів влади всіх рівнів розвиток сфери побутового обслуговування населення шляхом створення економічної привабливості зайняття побутовим обслуговуванням населення;
- створювати зони сприяння (види і ставки оренди, кредитні ставки, бюджетні асигнування тощо) з метою забезпечення доступних цін на послуги.
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п
|
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
1. |
Пропонувати на територіях громад при плануванні здійснення діяльності комерційних структур, банківських установ, інших представників бізнесу участь (дольову, самостійну) у розвитку інфраструктури сфери побутового обслуговування населення |
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
2. |
Створювати на територіях громад зони розвитку сфери побуту, сприяти відкриттю нових підприємств побутового обслуговування населення шляхом зниження орендних ставок оподаткування, кредитних ставок, виділення бюджетних асигнувань тощо |
Протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
3. |
Організовувати в кожному місті, районному центрі області роботу з обслуговування малозабезпечених громадян якісними соціально необхідними послугами на пільгових умовах та умовах благодійності |
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
4. |
Розміщувати інформацію про напрями розвитку сфери побуту в засобах масової інформації та на сторінках Інтернету |
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
4. Відновлення і подальший розвиток мережі підприємств побутового обслуговування у сільській місцевості
Основні завдання:
- збільшити чисельність суб'єктів господарської діяльності (юридичних і фізичних осіб), що надають побутові послуги на селі, відповідно до потреби населення;
- забезпечити збереження існуючих і створення нових робочих місць у сфері побутового обслуговування, залучення до роботи в ній соціально не захищених верств населення;
- поширити практику впровадження у віддалених населених пунктах сільських районів області, в яких немає стаціонарних об’єктів побуту, виїзних форм обслуговування мешканців.
Основні показники розвитку
мережі об'єктів побутового обслуговування по видах послуг у районах та містах області за рахунок відкриття нових об'єктів на 2011 – 2015 роки
№ п/п |
Район, місто |
Планується відкрити соціально необхідних та інших послуг, одиниць |
|||||||||||
Ремонт взуття |
Ремонт і пошив одягу |
Послуги перукарень |
Послуги лазень |
Послуги пралень |
Ремонт телера-діоапаратури |
Ремонт годинників |
Ремонт складної побутової техніки |
Фотопослуги |
Послуги хімчистки |
Інші послуги |
Всього об`єктів побуту |
||
1. |
Балаклійський |
2 |
3 |
4 |
1 |
1 |
5 |
3 |
2 |
1 |
1 |
0 |
23 |
2. |
Барвінківський |
2 |
1 |
2 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
1 |
0 |
15 |
25 |
3. |
Близнюківський |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
5 |
4. |
Богодухівський |
4 |
3 |
5 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
10 |
26 |
5. |
Борівський |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
5 |
11 |
6. |
Валківський |
7 |
6 |
16 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
1 |
4 |
42 |
7. |
Великобурлуцький |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
2 |
7 |
8. |
Вовчанський |
6 |
5 |
12 |
1 |
0 |
0 |
0 |
3 |
1 |
2 |
7 |
37 |
9. |
Дворічанський |
2 |
3 |
2 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
1 |
0 |
4 |
15 |
10. |
Дергачівський |
2 |
1 |
2 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
2 |
0 |
11 |
21 |
11. |
Зачепилівський |
2 |
2 |
4 |
1 |
0 |
2 |
0 |
2 |
1 |
0 |
0 |
14 |
12. |
Золочівський |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
2 |
0 |
1 |
0 |
0 |
20 |
29 |
13. |
Зміївський |
3 |
3 |
5 |
0 |
1 |
3 |
3 |
3 |
3 |
1 |
3 |
28 |
14. |
Ізюмський |
7 |
3 |
8 |
1 |
0 |
2 |
0 |
2 |
1 |
0 |
3 |
27 |
15. |
Кегичівський |
2 |
2 |
4 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
2 |
15 |
16. |
Коломацький |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
3 |
17. |
Красноградський |
0 |
2 |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
7 |
18 |
18. |
Краснокутський |
5 |
5 |
5 |
2 |
1 |
2 |
1 |
1 |
0 |
1 |
5 |
28 |
19. |
Куп’янський |
1 |
1 |
2 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
8 |
20. |
Лозівський |
3 |
7 |
11 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
0 |
3 |
34 |
21. |
Нововодолазький |
3 |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
4 |
15 |
22. |
Первомайський |
5 |
2 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 |
27 |
23. |
Печенізький |
2 |
1 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
5 |
14 |
24. |
Сахновщинський |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
6 |
25. |
Харківський |
3 |
3 |
5 |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
3 |
2 |
5 |
30 |
26. |
Чугуївський |
1 |
2 |
3 |
1 |
1 |
3 |
2 |
2 |
1 |
1 |
7 |
24 |
27. |
Шевченківський |
2 |
3 |
3 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
2 |
0 |
11 |
23 |
Всього по районах області (одиниць) |
69 |
65 |
108 |
20 |
12 |
36 |
18 |
33 |
28 |
13 |
153 |
555 |
|
28. |
м. Ізюм |
4 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
5 |
14 |
29. |
м. Куп’янськ |
4 |
0 |
0 |
2 |
3 |
0 |
0 |
4 |
0 |
0 |
10 |
23 |
30. |
м. Лозова |
2 |
2 |
3 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
1 |
3 |
19 |
31. |
м. Люботин |
3 |
1 |
2 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
5 |
15 |
32. |
м. Первомайський |
2 |
1 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
4 |
17 |
33. |
м. Чугуїв |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
15 |
29 |
Всього по містах облас-ного значення (одиниць) |
17 |
7 |
9 |
6 |
7 |
4 |
5 |
11 |
6 |
3 |
42 |
117 |
|
Всього по районах та містах (одиниць) |
86 |
72 |
117 |
26 |
19 |
40 |
23 |
44 |
34 |
16 |
195 |
672 |
|
34. |
м. Харків |
3 |
9 |
70 |
3 |
1 |
5 |
2 |
6 |
31 |
1 |
192 |
323 |
Всього по області (одиниць) |
89 |
81 |
187 |
29 |
20 |
45 |
25 |
50 |
65 |
17 |
387 |
995 |
Основні показники розвитку мережі об'єктів побуту
по районах і містах області на 2011 – 2015 роки
№ п/п |
Район, місто |
Кількість підприємств побуту, одиниць
|
Відхилення 2015 року до 2010 року, одиниць
|
2015 рік у % до 2010 року |
|||||
2010 факт |
2011 прогноз |
2012 прогноз |
2013 прогноз |
2014 прогноз |
2015 прогноз |
||||
1. |
Балаклійський |
97 |
112 |
113 |
118 |
119 |
120 |
23 |
23,7 |
2. |
Барвінківський |
148 |
153 |
158 |
163 |
168 |
173 |
25 |
16,9 |
3. |
Близнюківський |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
5 |
13,5 |
4. |
Богодухівський |
131 |
135 |
140 |
145 |
151 |
157 |
26 |
19,8 |
5. |
Борівський |
147 |
194 |
151 |
154 |
156 |
158 |
11 |
7,5 |
6. |
Валківський |
251 |
254 |
263 |
273 |
283 |
293 |
42 |
16,7 |
7. |
Великобурлуцький |
47 |
48 |
49 |
50 |
52 |
54 |
7 |
14,9 |
8. |
Вовчанський |
177 |
185 |
196 |
203 |
209 |
214 |
37 |
20,9 |
9. |
Дворічанський |
88 |
90 |
95 |
98 |
101 |
103 |
15 |
17,0 |
10. |
Дергачівський |
153 |
157 |
162 |
166 |
169 |
174 |
21 |
13,7 |
11. |
Зачепилівський |
35 |
40 |
42 |
44 |
46 |
49 |
14 |
40,0 |
12. |
Золочівський |
129 |
136 |
142 |
148 |
153 |
158 |
29 |
22,5 |
13. |
Зміївський |
150 |
153 |
159 |
166 |
170 |
178 |
28 |
18,7 |
14. |
Ізюмський |
115 |
132 |
135 |
139 |
142 |
142 |
27 |
23,5 |
15. |
Кегичівський |
102 |
105 |
107 |
110 |
113 |
117 |
15 |
14,7 |
16. |
Коломацький |
49 |
49 |
49 |
50 |
51 |
52 |
3 |
6,1 |
17. |
Красноградський |
108 |
111 |
117 |
121 |
124 |
126 |
18 |
16,7 |
18. |
Краснокутський |
174 |
179 |
185 |
190 |
196 |
202 |
28 |
16,1 |
19. |
Куп’янський |
41 |
43 |
44 |
46 |
47 |
49 |
8 |
19,5 |
20. |
Лозівський |
172 |
178 |
189 |
194 |
200 |
206 |
34 |
19,8 |
21. |
Нововодолазький |
84 |
87 |
92 |
93 |
96 |
99 |
15 |
17,9 |
22. |
Первомайський |
28 |
33 |
38 |
43 |
49 |
55 |
27 |
96,4 |
23. |
Печенізький |
59 |
61 |
64 |
67 |
70 |
73 |
14 |
23,7 |
24. |
Сахновщинський |
34 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
6 |
17,6 |
25. |
Харківський |
164 |
168 |
174 |
181 |
187 |
194 |
30 |
18,3 |
26. |
Чугуївський |
82 |
86 |
91 |
96 |
101 |
106 |
24 |
29,3 |
27. |
Шевченківський |
83 |
86 |
89 |
95 |
100 |
106 |
23 |
27,7 |
Всього по районах області (одиниць) |
2885 |
3049 |
3120 |
3231 |
3333 |
3440 |
555 |
19,2 |
|
28. |
м. Ізюм |
161 |
163 |
167 |
171 |
173 |
175 |
14 |
8,7 |
29. |
м. Куп’янськ |
178 |
184 |
190 |
194 |
199 |
201 |
23 |
12,9 |
30. |
м. Лозова |
91 |
94 |
97 |
101 |
105 |
110 |
19 |
20,9 |
31. |
м. Люботин |
63 |
66 |
68 |
71 |
75 |
78 |
15 |
23,8 |
32. |
м. Первомайський |
73 |
75 |
79 |
82 |
86 |
90 |
17 |
23,3 |
33. |
м. Чугуїв |
138 |
143 |
149 |
155 |
161 |
167 |
29 |
21,0 |
Всього по містах обласного значення (одиниць) |
704 |
725 |
750 |
774 |
799 |
821 |
117 |
16,6 |
|
Всього по районах та містах (одиниць) |
3589 |
3774 |
3870 |
4005 |
4132 |
4261 |
672 |
18,7 |
|
34. |
м. Харків |
4228 |
4266 |
4322 |
4386 |
4465 |
4551 |
323 |
7,6 |
Всього по області |
7817 |
8040 |
8192 |
8391 |
8597 |
8812 |
995 |
12,7 |
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
1. |
Забезпечити створення необхідної кількості підприємств побуту, у першу чергу тих, що надають соціальні послуги, з урахуванням потреби населення сільських районів та вимог Програми
|
Протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, міські та селищні ради |
2. |
Створювати сприятливі умови для здійснення підприємцями діяльності з надання побутових послуг населенню шляхом передбачення пільг
|
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, міські та селищні ради |
3. |
Проводити моніторинг мережі підприємств побуту з метою недопущення погіршення їх економічного стану або закриття
|
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, міські та селищні ради |
4. |
Провести з власниками та керівниками підприємств побуту, іншими представниками бізнесу відповідну роботу щодо забезпечення розвитку виїзних форм надання побутових послуг для мешканців населених пунктів, віддалених від районних центрів
|
Протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, міські та селищні ради |
5. |
Надавати до Головного управління економіки Харківської обласної державної адміністрації інформацію про впровадження виїзних форм побутового обслуговування населення |
Щокварталу протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації
|
5. Удосконалення кадрової політики
Основні завдання:
- поліпшувати імідж робітничих професій у сфері побутового обслуговування;
- сприяти у підготовці робітничих кадрів для підприємств побутового обслуговування, перш за все, на базі державного професійно-технічного навчального закладу „Харківське вище професійне училище сфери послуг”, Центру професійно-технічної освіти № 4;
- сприяти розробленню та впровадженню довгострокових програм підвищення кваліфікації керівників та фахівців для забезпечення їх роботи в ринкових умовах;
- сприяти підвищенню професійного рівня фахівців шляхом організації змагань із надання різних видів послуг, у тому числі конкурсів перукарів, фотовиставок, конкурсів на кращу модель одягу.
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
1. |
Проводити урочистості, присвячені Дню працівників житлово-комунального господарства та побутового обслуговування населення, запровадивши конкурс з вибору кращих працівників сфери побуту за професіями та нагородження їх обласними та іншими нагородами |
Щороку, березень |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
2. |
Висвітлювати інформацію про кращих фахівців сфери побуту в засобах масової інформації |
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
3. |
Співпрацювати з Харківським вищим професійним училищем сфери послуг, Центром професійно-технічної освіти № 4 та іншими навчальними закладами з питань підготовки та підвищення кваліфікації кадрів |
Постійно протягом 2011 – 2015 років |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
4. |
Сприяти проведенню в області: - конкурсів кращих за фахом; - майстер-класів зі спеціалістами провідних фірм; - інших презентаційних заходів за тематикою побутового обслуговування населення |
Протягом 2011 – 2015 років |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення |
V. Фактори забезпечення реалізації Програми на державному та регіональному рівнях
5.1. Фактори забезпечення реалізації Програми на державному рівні
Досвід економічно розвинених країн свідчить про дієвість регулюючих державних функцій, якщо вони базуються на досконалій законодавчій, нормативно-правовій базі, розвинутій економіці та інфраструктурі ринку, чіткому функціонуванні органів управління, ефективній системі соціального захисту споживачів у ринкових умовах.
Сучасний стан розвитку сфери побутових послуг об’єктивно вимагає реалізації державної політики щодо розвитку економіки країни, збільшення грошових доходів населення.
Результати роботи щодо розвитку сфери побутового обслуговування населення залежать від:
- приведення законодавчо-нормативної бази побутових послуг у відповідність з міжнародними стандартами;
- узгодження між зацікавленими сторонами підходів щодо статистичної звітності у сфері побуту;
- розробки та оновлення існуючих нормативів із надання побутових послуг населенню;
- державної підтримки розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування, удосконалення системи його регулювання через удосконалення відповідної нормативної бази.
5.2. Фактори забезпечення реалізації Програми на регіональному рівні
На регіональному рівні Програма реалізується як складова Стратегії сталого розвитку Харківської області до 2020 року, затвердженої рішенням обласної ради від 23.12.2010р. № 27-VI, і залежить від виконання її основних стратегічних та оперативних цілей.
Реалізація пріоритетних напрямів Програми в певній мірі залежить від виконання на обласному рівні Програми підтримки малого підприємництва.
Виконання Програми залежить від реалізації місцевими органами влади, у межах повноважень, заходів щодо виконання основних пріоритетних напрямів та завдань Програми.
Районним державним адміністраціям та виконавчим органам міських рад міст обласного значення необхідно розробити відповідні програми розвитку сфери побутового обслуговування населення на 2011 – 2015 роки з обов’язковим включенням до них заходів щодо:
- забезпечення мешканців населених пунктів із недостатньою кількістю соціально необхідних побутових послуг належним обслуговуванням;
- створення умов для залучення інвестицій у розвиток сучасних підприємств побутового обслуговування населення, особливо в сільській місцевості;
- створення умов для розвитку малого підприємництва;
- удосконалення організаційної структури сфери побутового обслуговування, упорядкування її діяльності;
- проведення моніторингу мережі об’єктів побуту;
- сприяння створенню та поширенню діяльності об’єднань, асоціацій, ліг підприємств побутового обслуговування.
VI. Фінансове забезпечення Програми
на виконання основних пріоритетних напрямів та завдань
Фінансове забезпечення виконання основних завдань здійснюватиметься за рахунок:
- сприяння залученню інвестицій для розвитку сфери побутових послуг;
- забезпечення підтримки підприємств і підприємців, що надають побутові послуги, у першу чергу тих, що займаються пільговим обслуговуванням малозабезпечених верств населення та учасників Великої Вітчизняної війни, шляхом надання пільг у межах діючого законодавства;
- коштів суб’єктів підприємницької діяльності та споживчої кооперації, які здійснюють свою діяльність у сфері побутового обслуговування;
- фінансово-кредитної підтримки малого підприємництва у сфері побутового обслуговування;
- створення цільових фондів для надання підприємцям фінансової допомоги на зворотній основі з метою започаткування ними самостійної діяльності та підвищення кваліфікації кадрів.
Реалізація Програми не передбачає фінансування з державного або місцевих бюджетів.
VIІ. Результати, які очікуються від реалізації Програми
За результатами реалізації Програми очікується:
- формування на території області інфраструктури сучасних підприємств побутового обслуговування населення, яка відповідатиме чинному законодавству України, нормативно-правовим актам та потребам населення у споживанні послуг побуту;
- щорічне збільшення обсягів побутових послуг, які надаються населенню, не менше ніж на 7% – 8% порівняно з кожним попереднім роком;
- збільшення мережі підприємств побутового обслуговування населення в кожному районі та місті області, створення нових робочих місць за рахунок уведення нових об’єктів побутового обслуговування.
Перший заступник
голови обласної ради О. Олешко