Затверджено
рішення обласної ради
від 16 червня 2011 року № 171-VI
(VI сесія VI скликання)
м. Харків
2011 рік
Зміст
стор.
Вступ 3
1. Загальні положення 3
2. Мета Програми 4
3. Аналіз сучасного стану розвитку ринків у Харківській області 5
4. Пріоритетні напрями розвитку ринків, основні завдання та заходи
щодо їх реалізації 8
5. Фактори забезпечення реалізації Програми на державному
та регіональному рівнях 19
5.1. Фактори забезпечення реалізації Програми на державному рівні 19
5.2. Фактори забезпечення реалізації Програми на регіональному рівні 20
6. Фінансове забезпечення Програми для виконання основних пріоритетних напрямів та завдань 20
7. Результати, які очікуються від реалізації Програми 21
Вступ
Регіональна програма вдосконалення функціонування роздрібних ринків до 2016 року (далі – Програма) розроблена на підставі положень Конституції України, Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів», Указу Президента України від 23.05.01р. № 334/2001 «Про заходи щодо вдосконалення функціонування ринків з продажу продовольчих, непродовольчих товарів», постанов Кабінету Міністрів України від 29.07.09р. № 868 «Деякі питання організації діяльності продовольчих, непродовольчих та змішаних ринків» та від 24.06.09р. № 632 «Про затвердження Програми розвитку внутрішньої торгівлі на період до 2012 року», Правил торгівлі на ринках, затверджених спільним наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової адміністрації України, Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 26.02.02 р. № 57/188/84/105.
Програма є комплексом заходів, спрямованих на виконання пріоритетних завдань і вирішення питань реалізації державної політики щодо вдосконалення діяльності роздрібних ринків (далі – ринків), основними функціональними обов’язками яких є:
- забезпечення належних умов для здійснення процесу купівлі-продажу товарів народного споживання і надання різноманітних послуг споживачам, виробникам та продавцям;
- забезпечення оптимального руху товарно-грошових та інформаційних потоків між товаровиробниками і споживачами в загальній інфраструктурі внутрішньої торгівлі.
Програма є довгостроковою. Вона передбачає поступове вдосконалення функціонування спеціалізованих ринків та перетворення великих ринків у торговельно-сервісні комплекси, які будуть представляти собою сукупність функціонально та організаційно взаємопов’язаних, організованих згідно з вимогами чинного законодавства, об’єктів торгівлі та надання послуг, у т.ч. ринкових, зосереджених у єдиних будівельно-архітектурних комплексах, які мають сучасно оформлений периметр, упорядковану прилеглу територію, зі спільним органом управління, функціонування яких забезпечують суб’єкти господарської або підприємницької діяльності.
Програма поширюється на ринки всіх форм власності.
Ринок – це суб'єкт господарювання, створений на відведеній за рішенням місцевого органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування земельній ділянці, зареєстрований в установленому порядку на підставі затвердженої належним чином проектно-кошторисної документації. Ринок має погоджений у відповідних державних органах генеральний план. Функціональними обов'язками ринку є надання послуг та створення для торговців і споживачів належних умов у процесі роздрібних купівлі-продажу товарів за цінами, що складаються залежно від попиту і пропозиції.
Ринок має у своєму складі торгові місця.
За технічним виконанням ринки можуть бути:
- за видом економічної діяльності – роздрібні;
- за конструкцією – криті, відкриті та комбіновані;
- за часом діяльності – постійно діючі, сезонні, ранкові та вечірні;
- за місцем знаходження – міські, селищні та сільські;
- за товарною спеціалізацією – з продажу продовольчих, непродовольчих товарів, змішані;
- спеціалізовані – з продажу транспортних засобів та комплектуючих до них, худоби, кормів, живих тварин, птахів, квітів, товарів для полювання та риболовлі, друкованої продукції, господарських товарів тощо.
До недавнього часу ринки організаційно сприяли купівлі-продажу тільки товарів народного споживання (продовольчих і непродовольчих) та надавали послуги суб’єктам цих товарообмінних операцій. Зараз деякі з них кардинально змінили свій статус. Спочатку - вийшли за межі роздрібної торгівлі і стали забезпечувати дрібнооптовий, а потім і оптовий товарообіг. Одночасно з цим ринки перестали бути вузько спеціалізованими і стали змішаними. Розширили групу об’єктів купівлі-продажу, ввели до неї частину товарів виробничо-технічного та інформаційного призначення.
Частина ринків перестала бути об’єктами тільки організації торгівлі. Вони активізували власну підприємницьку діяльність і тим самим розширили свої функції, що створює певні умови для поступової трансформації ринків у торговельно-сервісні комплекси, які будуть корпоративними елементами мережі ринків.
У цій Програмі під функціонуванням ринків розуміється як діяльність окремих спеціалізованих ринків, так і діяльність мережі всіх ринків, до якої входять і торговельно-сервісні комплекси щодо забезпечення:
- належних умов для: а) купівлі-продажу товарів однієї з груп – продовольчих чи непродовольчих; б) надання послуг продавцям, покупцям і товаровиробникам;
- належного контролю за додержанням: а) прав споживачів; б) правил торгівлі; в) санітарних вимог; г) якості та безпеки товарів (робіт, послуг), що реалізуються в межах ринків чи за їх участю.
Удосконалення функціонування ринків – це поступове поліпшення їх діяльності в зазначених напрямах.
2. Мета Програми
Основною метою Програми є:
- аналіз сучасного стану функціонування ринків;
- аналіз проблем, пов'язаних із функціонуванням роздрібних ринків, які заважають ринковим об'єктам розвиватися, поліпшувати умови для суб'єктів, що здійснюють торгівлю на ринках, та споживачів, які скуповують на ринках товари;
- удосконалення відносин між суб’єктами підприємницької діяльності, виробниками та споживачами;
- підвищення економічної та соціальної ефективності їх діяльності;
- формування основних пріоритетних напрямів розвитку роздрібних ринків, які забезпечать вирішення існуючих на ринках проблем та створять умови для перетворення ринків у торговельні комплекси.
3. Аналіз сучасного стану розвитку ринків у Харківській області
Ринки як елемент інфраструктури внутрішньої торгівлі відіграють певну позитивну роль в умовах розвитку ринкової економіки:
- забезпечують зайнятість і соціальну підтримку певної частини населення;
- здійснюють частковий перерозподіл вивільненого трудового потенціалу;
- надають організаційну підтримку суб’єктам малого та середнього бізнесу шляхом створення для них додаткової кількості торгових місць.
Розвиток у Харківській області ринків з продажу продовольчих і непродовольчих товарів майже нічим не відрізнявся від загальнодержавної тенденції до збільшення торгових місць на існуючих ринках шляхом впорядкування, раціонального використання та розширення їх територій.
Загалом розвиток ринків йшов екстенсивним шляхом.
Регіональна програма вдосконалення функціонування ринків, яка діяла в області протягом 2002 – 2007 років, відіграла свою позитивну роль у питаннях реконструкції і перебудови більшості ринків, наведенні на ринках належного порядку.
За 5 років дії зазначеної програми в області було проведено реконструкцію на 12 ринках із 58 ринків міста Харкова та на 25 із 76 ринків - у районах і містах області.
Станом на 01.01.11р., у Харківській області налічується 122 ринки і торговельні майданчики (на 01.01.08 було 134 ринки), у тому числі 54 – у м. Харкові (на 01.01.08р. було 58 ринків), із них:
- продовольчих – 22;
- непродовольчих – 11;
- змішаних – 89.
Загальна кількість торгових місць – 71600 (на 01.01.08 було 52400 торгових місць), у тому числі: на продовольчих роздрібних ринках – 24305, промислових, змішаних – 47295.
Середня заповнюваність ринків торгуючими складає 75% – 85%.
Витрати на реконструкцію ринків за останні п'ять років склали близько 100 млн. грн., або 144,9 грн. на 1 кв. метр площі всіх ринків області.
Аналіз стану розвитку ринків у Харківській області у розрізі районів і міст обласного значення приведено в таблиці 1.
Таблиця 1
№№ п/п |
Район |
Загаль-на кіль-кість ринків |
Кількість за спеціалізаці єю, у тому числі: |
Кіль-кість торго-вих місць |
Торгова площа, кв. м |
Кіль-кість насе- лення, тис. осіб |
Питома частка торгової площі, кв. м на тис. осіб населен-ня |
||
продово-льчі |
непродо-вольчі |
змішані |
|||||||
1. |
Балаклійський |
2 |
- |
- |
2 |
826 |
7647 |
84,9 |
90 |
2. |
Барвінківський |
1 |
- |
- |
1 |
401 |
11500 |
25,3 |
454,5 |
3. |
Близнюківський |
2 |
- |
- |
2 |
152 |
5360 |
20,9 |
256,4 |
4. |
Богодухівський |
2 |
- |
- |
2 |
489 |
4700 |
40,5 |
116 |
5. |
Борівський |
2 |
1 |
- |
1 |
293 |
5351 |
18,0 |
297,2 |
6. |
Валківський |
2 |
- |
- |
2 |
490 |
8805 |
32,9 |
267,6 |
7. |
Великобурлуць- кий |
1 |
- |
- |
1 |
57 |
4805 |
23,9 |
201 |
8. |
Вовчанський |
1 |
- |
- |
1 |
1271 |
14000 |
48,4 |
289,2 |
9. |
Дворічанський |
1 |
- |
- |
1 |
48 |
1920 |
18,8 |
102,1 |
10. |
Дергачівський |
3 |
- |
- |
3 |
532 |
12320 |
94,9 |
129,8 |
11. |
Зачепилівський |
2 |
- |
- |
2 |
104 |
827 |
16,3 |
50,7 |
12. |
Зміївський |
3 |
- |
- |
3 |
768 |
9843 |
72,9 |
135 |
13. |
Золочівський |
1 |
- |
- |
1 |
191 |
4000 |
27,8 |
143,8 |
14. |
Кегичівський |
3 |
- |
1 |
2 |
198 |
4737 |
21,8 |
217,3 |
15. |
Коломацький |
1 |
- |
- |
1 |
32 |
570 |
7,7 |
74 |
16. |
Красноградський |
4 |
1 |
- |
3 |
1285 |
18228 |
45,8 |
398 |
17. |
Краснокутський |
1 |
- |
- |
1 |
122 |
4300 |
29,4 |
146,2 |
18. |
Лозівський |
2 |
- |
- |
2 |
112 |
1500 |
31,0 |
48,3 |
19. |
Нововодолазький |
1 |
- |
- |
1 |
137 |
2396 |
35,1 |
68,2 |
20. |
Сахновщинський |
1 |
- |
- |
1 |
120 |
610 |
22,9 |
26,6 |
21. |
Харківський |
9 |
2 |
2 |
5 |
5309 |
68190 |
182,7 |
373,2 |
22. |
Чугуївський |
2 |
- |
- |
2 |
95 |
1300 |
47,2 |
27,5 |
23. |
Шевченківський |
1 |
- |
- |
1 |
80 |
2215 |
21,3 |
104 |
24. |
Печенізький |
1 |
- |
- |
1 |
72 |
2008 |
10,6 |
189,4 |
25. |
м. Ізюм |
3 |
- |
- |
3 |
1247 |
18288 |
52,4 |
349 |
26. |
м. Куп’янськ |
4 |
1 |
- |
3 |
4019 |
3519 |
56,1 |
62,7 |
27. |
м. Лозова |
4 |
- |
- |
4 |
1639 |
31418 |
59,9 |
524 |
28. |
м. Чугуїв |
2 |
- |
- |
2 |
730 |
6514 |
32,0 |
203,5 |
29. |
м. Первомай-ський |
4 |
- |
2 |
2 |
1027 |
16725 |
48,3 |
346,2 |
30. |
м. Люботин |
2 |
1 |
- |
1 |
350 |
6075 |
21,8 |
278,6 |
31. |
м. Харків |
54 |
16 |
6 |
32 |
49404 |
118791,5 |
1446,5 |
82,1 |
ВСЬОГО: |
122 |
22 |
11 |
89 |
71600 |
398462,5 |
2698 |
Середня по області: 195,2 |
Разом з тим, на роздрібних ринках області за останні роки ще більше загострилася низка серйозних проблем:
- на більшості ринків області протягом останніх років не проводяться роботи з благоустрою, реконструкції, заміни старих архітектурних форм на сучасні. Мають місце проблеми незадовільного матеріально-технічного стану ринків, зокрема недостатнє забезпечення холодильним, ваговимірювальним та
іншим торгово-технологічним обладнанням. Недостатньою є кількість складських приміщень. Переважна частина торгових місць не опалюється або знаходиться на відкритих прилавках;
- спостерігається динаміка зменшення в області кількості роздрібних ринків продовольчого профілю, зниження обсягів продажу продовольчої продукції на ринках;
- відсутність налагодженої системи товаропросування від виробників сільськогосподарської продукції через роздрібні ринки до споживачів, що створює умови для активного розвитку посередників, а це, у свою чергу, сприяє підвищенню ціни на продукцію з одного боку, а з іншого – призводить до переродження продовольчих ринків у змішані ринки та ринки промтоварної продукції, на яких торговельні майданчики для реалізації сільгосппродукції постійно зменшуються; в обороті таких ринків тільки 15,9% обсягів складає продаж сільськогосподарської продукції;
- неврегульованість на законодавчому рівні питання щодо провадження діяльності на роздрібних ринках призвела до зниження рівня організації їх діяльності, створення умов для численних порушень правил торгівлі, вимог Закону України "Про захист прав споживачів" та інших нормативно-правових актів, до неможливості адміністрацій ринків виконувати свої контрольні функції стосовно суб'єктів господарювання, які здійснюють торговельну діяльність;
- в умовах суттєвої концентрації на ринках порушень чинного законодавства України підвищився тиск на суб'єктів господарювання з боку правоохоронних та контролюючих органів: запровадження численних штрафних та іншого роду санкцій призвело до підвищення рівня цін на товари та продукцію, які реалізуються на ринках, та до зниження інвестиційного потенціалу суб'єктів господарювання, який міг би використовуватися для розвитку ринків;
- знизилась увага з боку виконавчих органів влади, органів самоврядування до ринкових об'єктів, що призвело до порушень органами місцевого самоврядування договірних відносин з ринками при наданні в оренду земельних ділянок для організації ринкової діяльності, занедбаності прилеглих до ринків територій та автошляхів, розвитку на прилеглих територіях неорганізованих ("стихійних") форм торгівлі;
- наявні прояви негативних наслідків регулювання державою граничних рівнів оплати за послуги ринків та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об’єктах на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів (постанова Кабінету Міністрів України від 25.12.96р. № 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)", постанова Кабінету Міністрів України від 05.03.09р. № 278 "Про заходи щодо стабілізації цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи”), що призвело до суттєвого погіршення фінансових результатів діяльності ринків, зниження прибутків, частка з яких могла б використовуватися на благоустрій та матеріально-технічний розвиток ринків, до низького рівня заробітної плати персоналу ринків, що в кінцевому результаті створило умови для розвитку тіньової економіки ринків, надання багатьох ринків в оренду підприємцям, а це стало причиною суттєвого погіршення стану організації функціонування ринків та зниження ефективності та якості їх керованості.
У цілому неоднозначна оцінка роздрібних ринків, як важливих в соціальному плані об'єктів торгівлі, потребує вирішення на регіональному та державному рівнях врегулювання всіх питань, пов'язаних з організацією їх діяльності.
4. Пріоритетні напрями розвитку ринків,
основні завдання та заходи щодо їх реалізації
Необхідною передумовою для розвитку ринку є запровадження у всьому комплексі організаційно-технічного забезпечення чітких правил і норм, дотримання яких дозволить визначити спеціалізацію об'єкта, шляхи розвитку матеріально-технічної та інформаційної бази, сформувати перспективний план розвитку ринку.
Програмою передбачено впровадження Рекомендацій щодо організації роботи та провадження торговельної діяльності на роздрібних ринках області, які мають бути єдиними для всіх ринків області (додаються).
Процес удосконалення функціонування ринків з продажу продовольчих і непродовольчих товарів вимагає певних капіталовкладень, які повинні окупитися за рахунок коштів населення (кінцевих споживачів).
Тож, Програмою передбачено, в межах реалізації державної політики щодо збільшення грошових доходів населення:
- динамічне зростання рівня реальних доходів населення, збалансованих з іншими економічними макропоказниками;
- створення умов для закріплення широкого прошарку середнього класу громадян.
Ураховуючи те, що ринки та торговельно-сервісні комплекси можуть бути елементом інфраструктури кожного міського та сільського поселення і виконувати, крім економічної, значну соціальну функцію, необхідно відновити на принципово новій основі систему розроблення та затвердження перспективних планів їх розвитку і розміщення як складової частини генеральних планів розвитку міст, міських районів та сільських адміністративних територій.
Основними принципами визначення кількісних і якісних показників розвитку ринків повинні стати принципи "економічної доцільності" і "переваг для споживачів".
Потреба в торговельній мережі, яка складається з економічно мало привабливих, але соціально важливих об'єктів із реалізації товарів першої необхідності і масового попиту, повинна визначатися виходячи з принципу "мінімально допустимої достатності", а розміщення об'єктів цієї мережі повинно забезпечувати їх доступність.
Перспективні плани розвитку і розміщення об'єктів роздрібної мережі, якими можуть бути спеціалізовані ринки чи торговельно-сервісні комплекси, повинні бути прерогативою місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування і служити основною підставою для проведення процесів приватизації, перепрофілювання, розширення торговельної мережі, відведення земельних ділянок під забудову нових торговельних об'єктів тощо.
Прогнозні витрати ринків з кількістю торгових місць більше 500 одиниць на реконструкцію та побудову нових ринкових об'єктів на 2011 – 2016 роки приведено в таблиці 2.
Таблиця 2
Назва ринку |
Капіталовкладення у реконструкцію (заміна старих архітектурних форм на нові), тис. грн |
Капіталовкладення у побудову нових споруд, тис. грн |
||||||||||
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
ТЦ біля ст. метро «Академіка Барабашова», м.Харків |
1193 |
1300 |
1500 |
1600 |
1700 |
1800 |
5000 |
7000 |
8000 |
8000 |
8000 |
9000 |
Ринок «Лоск» |
250 |
500 |
- |
- |
- |
- |
13572 |
800 |
8750 |
- |
- |
- |
«Європа - Т», м.Харків |
70 |
70 |
70 |
70 |
70 |
70 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Фірма «АС»ТОВ, м.Харків |
100 |
120 |
- |
- |
- |
- |
210 |
100 |
50 |
60 |
60 |
60 |
ТОВ «Ринок», Вовчанський район |
5 |
6 |
8 |
9 |
11 |
12 |
10 |
12 |
16 |
18 |
20 |
22 |
ПХО «Зміївський ринок» |
160 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
КП «Ізюмський центральний ринок» |
90 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
«Первомайський ринок» |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
300 |
- |
- |
- |
- |
- |
«Тракторозаводський ринок», м.Харків |
110 |
200 |
200 |
250 |
250 |
300 |
- |
- |
400 |
- |
- |
- |
«Центральний ринок», м.Харків |
10000 |
5000 |
3000 |
2000 |
2000 |
2000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
«Кінний ринок», м.Харків |
7000 |
3000 |
2000 |
2000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
«Новосалтівський ринок», м.Харків |
1000 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
Прогнозні витрати ринків з кількістю торгових місць більше 500 одиниць на благоустрій територій ринків, включаючи прилеглі до ринків території, на 2011 – 2016 роки приведено в таблиці 3.
Таблиця 3
Назва ринку |
Витрати на благоустрій територій ринків, тис. грн |
|||||
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
ТЦ біля ст. метро «Академіка Барабашова», м.Харків |
800 |
900 |
1160 |
1400 |
1600 |
1700 |
«Центральний ринок», м.Харків |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
«Кінний ринок», м.Харків |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
«Новосалтівський ринок», м.Харків |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
ХКР «Райский уголок», м.Харків |
- |
2000 |
- |
- |
- |
- |
«Європа - Т», м.Харків |
20 |
20 |
20 |
20 |
21 |
22 |
Фірма «АС»ТОВ, м.Харків |
210 |
100 |
50 |
60 |
60 |
60 |
Олексіївський ринок |
129 |
76 |
64 |
47 |
34 |
53 |
Тракторозаводський ринок", м.Харків |
70 |
75 |
90 |
120 |
140 |
160 |
Балаклійський ринок |
149 |
60 |
64 |
71 |
68 |
83 |
Богодухівський ринок |
32 |
21 |
17 |
10 |
14 |
28 |
ПХО "Зміївський ринок" |
45 |
38 |
22 |
19 |
26 |
34 |
КП "Ізюмський центральний ринок" |
77 |
46 |
35 |
28 |
19 |
44 |
КП "Ізюмський залізничний ринок" |
131 |
119 |
105 |
44 |
23 |
53 |
Ринок «Лоск» |
4000 |
850 |
- |
- |
- |
- |
СП "Красноградський ринок” |
10 |
26 |
34 |
52 |
43 |
61 |
СП "Куп`янськ-Вузловий ринок" |
138 |
115 |
83 |
61 |
38 |
54 |
СП "Лозівський колгоспний ринок" |
1410 |
870 |
610 |
530 |
290 |
310 |
СП "Первомайський ринок" |
258 |
140 |
86 |
59 |
33 |
77 |
СП "Мереф”янський ринок" |
85 |
54 |
41 |
36 |
29 |
62 |
СП "Чугуївський ринок" |
430 |
107 |
83 |
52 |
42 |
79 |
ТОВ «Ринок», Вовчанський район |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
Розвиток ринків області має здійснюватись у таких пріоритетних напрямах:
1) формування на території області інфраструктури сучасно оснащених ринків різних територіальних масштабів та спеціалізацій, яка відповідає чинному законодавству України, нормативно-правовим актам та потребам населення у споживанні товарів та послуг
Основні завдання для реалізації пріоритетного напряму:
- виконання рекомендованих правил організації діяльності ринків, з урахуванням розвитку на територіях громад, де розміщуються ринки, видів промислового та сільськогосподарського виробництва;
- остаточне визначення спеціалізації ринків та шляхів перебудови їх у сучасні торговельно-сервісні комплекси або у спеціалізовані ринки, розробка узгоджених з органами місцевого самоврядування перспективних планів їх розвитку і розміщення як складової частини генеральних планів розвитку міст, міських районів та сільських адміністративних територій;
- розширення функцій ринків, зокрема надання послуг, інфраструктурне та інформаційне обслуговування;
- ліквідація неорганізованої ("стихійної") торгівлі на прилеглих до ринків територіях;
- постійний моніторинг виконання перспективних планів розвитку ринків.
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п
|
Зміст заходів
|
Термін виконання |
Відповідальні за виконання |
1. |
Створити при кожній районній державній адміністрації, виконавчому органі міської, селищної ради робочі комісії (групи) з контролю за реалізацією на ринках основних завдань Програми
|
ІІІ квартал 2011 року |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад
|
2. |
Робочим комісіям (групам) проводити регулярні засідання, на яких розглядати стан виконання пріоритетних завдань Програми
|
Щокварталу протягом 2011 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад |
3.
|
Забезпечити на ринках, розташованих на територіях громад області: - введення правил організації діяльності ринків, ознайомлення з ними суб'єктів господарювання, які здійснюють торгівлю на ринках, шляхом розміщення цих правил на планшетах при входах на ринки; - оновлення генеральних схем ринків, узгодження їх з державними органами контролю та з органами місцевого самоврядування; - оформлення документації на право користування земельними ділянками, на яких розташовані ринки; - визначення меж прилеглих до ринків територій, правил їх використання та розподілу відповідальності за ці території (між органами самоврядування та адміністраціями ринків); - розробка спільних з відповідними органами місцевого самоврядування планів із благоустрою (реконструкції) прилеглих до ринків територій; - визначення місць дислокації неорганізованої ("стихійної") торгівлі. Інформацію про результати роботи надати до Головного управління економіки Харківської обласної державної адміністрації
|
ІІІ – ІV квартали 2011 року
|
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад, керівники ринків
|
4. |
Розробити паспорти ринків та надати їх до місцевих органів влади |
ІV квартал 2011 року |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації
|
5.
|
Провести інвентаризацію ринків, що функціонують на території громад, оформити паспорти ринків, визначивши по кожному наявність генеральних планів, спеціалізацію, розміри земельних ділянок, виділених під ринки, відповідність стану організації діяльності ринків рекомендованим правилам Заповнені паспорти та пояснювальні записки до них надати до Головного управління економіки Харківської обласної державної адміністрації
|
ІV квартал 2011 року |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад
|
6. |
Розробити та запровадити ведення реєстру ринків області |
Протягом 2011 – 2016 років |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації
|
7. |
Розробити та узгодити з органами місцевого самоврядування перспективні плани розвитку ринків (по кожному ринку області), із визначенням їх спеціалізації (спеціалізовані, сільськогосподарські, торговельно-сервісні комплекси). Копії планів надати до Головного управління економіки Харківської обласної державної адміністрації
|
І квартал 2012 року |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад, керівники ринків |
8. |
Організувати моніторинг виконання перспективних планів розвитку ринків з обов'язковим аналізом витрат ринків на їх розвиток |
Один раз на півріччя протягом 2012 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення
|
9.
|
Аналізувати інвестиційну діяльність ринків, спрямовану на їх розвиток та створення умов перебудови в сучасні спеціалізовані ринки або торговельно-сервісні комплекси
|
Щороку протягом 2011 – 2016 років
|
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків
|
10. |
Проводити дослідження обсягів продажу продукції і товарів на ринках (відповідно до тих, які проводять на ринках органи статистики) |
Щокварталу протягом 2011 – 2016 років |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків
|
11. |
Сприяти розвитку на ринках інфраструктури послуг: мережі підприємств торгівлі, ресторанного господарства, побутового обслуговування, виробників інших видів послуг |
Постійно протягом 2011 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків
|
;
2) розвиток, реконструкція існуючих на ринках майданчиків сільгосппродукції
Основні завдання для реалізації пріоритетного напряму:
- розвиток ринків сільськогосподарської продукції, перш за все, на базі ринків Харківської обласної спілки споживчих товариств "Облспоживспілка" з урахуванням того, що розвиток аграрного комплексу області вимагає відповідного розвитку інфраструктури з реалізації сільськогосподарської продукції, у тому числі за рахунок роздрібних ринків;
- створення на ринках продовольчого профілю умов, у тому числі пільгових, для продажу сільськогосподарської продукції безпосередньо її виробниками (сільськогосподарськими підприємствами, фермерськими господарствами, особистими підсобними господарствами тощо);
- забезпечення функціонування на продовольчих ринках майданчиків сільгосппродукції з торговельною площею не менше 25% від загальної площі ринку.
Прогнозована кількість торгових місць для здійснення торгівлі сільгосппродукцією на продовольчих ринках області до 2016 року приведена в таблиці 4.
Таблиця 4
№ з/п |
Назва ринку, район (місто) |
Загальна кількість торгових місць |
Прогнозована кількість торгових місць для реалізації сільгосппродукції |
|||||
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|||
1. |
«Борівський центральний ринок», смт Борова |
30 |
20 |
22 |
25 |
27 |
28 |
28 |
2. |
Торговельний майданчик, м. Красноград |
98 |
74 |
76 |
80 |
84 |
88 |
92 |
3. |
Ринок «Соллі», Харківський район |
566 |
152 |
154 |
160 |
168 |
172 |
180 |
4. |
ТОВ «Оптовий ринок з продажу сільськогосподарської продукції “1-й кілометр”», Харківський район |
340 |
85 |
88 |
90 |
95 |
100 |
130 |
5. |
ПХО «Куп’янський центральний ринок», м. Куп’янськ |
50 |
15 |
17 |
19 |
20 |
25 |
30 |
6. |
СП «Люботинський ринок», м. Люботин |
187 |
47 |
49 |
50 |
60 |
78 |
80 |
7. |
Торговельний майданчик ПП БТФ «Силікат», м. Харків |
51 |
17 |
18 |
19 |
21 |
23 |
25 |
8. |
Торговельний майданчик ПП БТФ «Силікат», м. Харків |
86 |
22 |
25 |
28 |
30 |
35 |
40 |
9. |
Торговельний майданчик ПФ «Ринок», м. Харків |
131 |
38 |
41 |
46 |
50 |
52 |
56 |
10. |
Торговельний майданчик, м. Харків |
243 |
63 |
65 |
70 |
75 |
80 |
100 |
11. |
Торговельний майданчик з реалізації сільськогосподарської продукції, м. Харків |
480 |
108 |
110 |
120 |
150 |
175 |
180 |
12. |
Торговельний майданчик ТОВ ВКФ «Казка», м. Харків |
85 |
22 |
25 |
28 |
30 |
32 |
35 |
13. |
ТОВ «Новосалтівський ринок», м. Харків |
528 |
138 |
140 |
145 |
150 |
155 |
160 |
14. |
Торговельний майданчик «Спартак», м.Харків |
192 |
49 |
52 |
57 |
58 |
62 |
65 |
15. |
Торговельний майданчик фірми «Промінь» ТОВ, м. Харків |
146 |
38 |
41 |
45 |
50 |
52 |
58 |
16. |
Торговельний майданчик ТОВ фірми «Рівлад» ЛТД , м. Харків |
97 |
28 |
30 |
34 |
38 |
40 |
45 |
17. |
Торговельний майданчик ФОП Москаленко В.О., м. Харків |
92 |
26 |
29 |
32 |
35 |
40 |
48 |
18. |
Торговельний майданчик ТОВ фірми «Лев» , м. Харків |
69 |
18 |
20 |
23 |
27 |
30 |
35 |
19. |
Торговельний майданчик ТОВ «Літа-М», м. Харків |
67 |
18 |
20 |
23 |
27 |
31 |
34 |
20. |
Торговельний майданчик «Нордекс-1», м. Харків |
163 |
41 |
44 |
46 |
49 |
51 |
62 |
21. |
Торговельний майданчик СПД ФО Гурбанов Т.В., м. Харків |
22 |
8 |
10 |
12 |
14 |
17 |
20 |
22. |
Торговельний майданчик НТЦ «Сервіс -плюс», м. Харків |
147 |
37 |
39 |
43 |
45 |
48 |
51 |
ВСЬОГО: |
3870 |
1064 |
1115 |
1195 |
1303 |
1414 |
1554 |
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п
|
Зміст заходів
|
Термін виконання |
Відповідальні за виконання |
1.
|
Визначити на продовольчих та змішаних ринках торговельні площі, пристосовані для торгівлі сільгосппродукцією, кількість торгуючих, їх належність до сільгоспвиробників або посередників
|
ІІІ – ІV квартали 2011 року |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад, керівники ринків
|
2. |
Узгодити із сільгоспвиробниками, представниками сільського подвір’я, які здійснюють діяльність на території громад, умови, за якими вони можуть здійснювати безперешкодну торгівлю сільгосппродукцією на ринках, вирішити з адміністраціями ринків питання щодо надання їм торгових місць для продажу залишків продукції
|
ІІІ – ІV квартали 2011 року |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад, керівники ринків |
3. |
Забезпечити контроль за організацією торгівлі на ринках сільгосппідприємствами, представниками власних господарств
|
Постійно протягом 2011 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення
|
;
3) оптимізація системи руху споживчих товарів від виробника до споживача, який купує товари на ринку
Основні завдання для реалізації пріоритетного напряму:
- активізація власної підприємницької діяльності, у тому числі заготівельної;
- побудова або реконструкція на ринках терміналів для зберігання продовольчої продукції, у тому числі овочевої;
- приведення тарифів на послуги й оплату за оренду торговельної площі та на послуги ветеринарних лабораторій до економічно обґрунтованих;
- оптимізація, з метою обмеження, заходів, які мають контролюючий характер, з боку правоохоронних та державних органів контролю;
- створення умов для оптимізації процесів ціноутворення і підвищення конкурентоспроможності продукції, яка реалізується на ринках.
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п
|
Зміст заходів
|
Термін виконання |
Відповідальні за виконання |
1. |
Провести роботу щодо приведення тарифів на послуги ринків та орендну плату до економічно обґрунтованих
|
ІІІ – ІV квартали 2011 року |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад, керівники ринків
|
2. |
Проаналізувати шляхи постачання товарів на ринки. За результатами аналізу визначити зв'язки суб'єктів господарювання при здійсненні торговельної діяльності з виробниками продукції, оптовими ринками, іншими суб'єктами господарювання |
ІV квартал 2011 року
- ІІІ квартал 2012 року |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків, суб'єкти господарської діяльності, що здійснюють торгівлю на ринках
|
3. |
Сприяти облаштуванню ринків необхідною кількістю складських приміщень, терміналів для зберігання товарів, продовольчої продукції, овочевої продукції, оснащення їх системами водопостачання, водовідведення, опалення, електрозабезпечення тощо відповідно до чинних нормативних документів
|
Постійно протягом 2011 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад, керівники ринків |
4. |
Сприяти розвитку підприємницької діяльності у заготівельній сфері |
Постійно протягом 2011 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських, селищних рад
|
5.
|
Аналізувати ціноутворення на основні споживчі товари, що реалізуються на ринках, та відповідність цих цін середнім цінам по області, а також цінам виробників товарів, продукції
|
Щокварталу протягом 2011 – 2016 років
|
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків
|
6. |
Аналізувати проведення на ринках контролюючих заходів, у тому числі тих, що здійснюються правоохоронними органами, доцільність та ефективність таких заходів. Вирішувати, у межах своїх повноважень, із державними органами контролю питання щодо впорядкування проведення контрольних заходів
|
Щокварталу протягом 2011 – 2016 років |
Головне управління економіки Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення |
;
4) створення на ринках області умов для безумовного виконання вимог чинного законодавства України
Основні завдання для реалізації пріоритетного напряму:
- підвищення рівня знань у сфері чинного законодавства України, нормативно-правових та регуляторних актів у суб'єктів, які здійснюють торговельну діяльність на ринках;
- подальше спрямування діяльності ринків у цивілізоване русло, зменшення надходження для продажу на ринках неякісних і фальсифікованих товарів, посилення процесу детінізації товарно-грошового обігу шляхом вжиття контрольно-наглядових заходів, передбачених чинним законодавством України, органами державного контролю;
- ліквідація неорганізованої ("стихійної") торгівлі на територіях, прилеглих до ринків або розташованих поблизу них.
У процесі реалізації пріоритетних напрямів та завдань із розвитку і функціонування ринків будуть створюватись умови для поступового перетворення ринків у сучасні торговельні та торговельно-сервісні комплекси і впорядкування мережі спеціалізованих ринків у Харківській області.
Заходи щодо виконання основних завдань:
№ з/п
|
Зміст заходів
|
Термін виконання |
Відповідальні за виконання |
1. |
Забезпечити належний рівень контролю за дотриманням суб’єктами господарювання різних форм власності правил торгівлі на ринках, ветеринарних, санітарних і протипожежних вимог та правил безпеки праці
|
Щокварталу протягом 2011 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків разом з контролюючими органами |
2. |
Проводити разом із контролюючими органами заходи, що направлені на ліквідацію торгівлі на ринках неякісними, фальсифікованими товарами та товарами, що заборонені для торгівлі на ринках
|
Постійно протягом 2011 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків |
3. |
Запровадити разом із правоохоронними органами заходи щодо ліквідації стихійної торгівлі на територіях, прилеглих до ринків або розташованих поблизу них
|
Постійно протягом 2011 – 2012 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків |
4. |
Сприяти впровадженню систематичного проведення представниками державних органів контролю семінарів, навчань суб'єктів, що здійснюють діяльність на ринках
|
Постійно протягом 2011 – 2016 років |
Районні державні адміністрації за участю виконавчих органів міських рад міст обласного значення, керівники ринків |
;
5. Фактори забезпечення реалізації Програми
на державному та регіональному рівнях
5.1. Фактори забезпечення реалізації Програми на державному рівні
Досвід економічно розвинутих країн свідчить про дієвість регулюючих державних функцій, якщо вони базуються на досконалій законодавчій, нормативно-правовій базі, розвинутій економіці та інфраструктурі ринку, чіткому функціонуванні органів управління, ефективній системі соціального захисту споживачів у ринкових умовах.
Сучасний стан розвитку ринків і багатофункціональний характер їх діяльності об’єктивно вимагають реалізації державної політики щодо розвитку економіки країни, збільшення грошових доходів населення.
Результати роботи щодо вдосконалення функціонування ринків залежать від:
- законодавчого, нормативно-правового та методичного забезпечення;
- фінансово-економічного регулювання та вибіркової державної підтримки важливих соціально-економічних орієнтирів;
- контрольно-наглядових та обмежувально-заборонних заходів;
- ресурсного забезпечення.
Потребують розроблення або суттєвого оновлення такі механізми державного регулювання, як:
- державні стандарти якості товарів; стандарти організації торговельного обслуговування на ринках;
- стандарти планувальних і технологічних рішень різних типів ринків та торговельно-сервісних комплексів; кваліфікаційні посадові характеристики працівників ринків та комплексів;
- правові основи обмеження, недопущення і запобігання монополістичній діяльності в торгівлі на ринках; критичні рівні імпортних надходжень товарів на споживчий ринок через ринки та торговельно-сервісні комплекси;
- уніфікація облікових, договірних, звітних, супровідних, сертифікаційних та інших документів, які використовуються у сфері торгівлі на ринках та комплексах;
- система показників обов'язкової статистичної звітності; система ідентифікації товарів, видів робіт і послуг підприємств, що пов’язують свою діяльність з ринками та торговельно-сервісними комплексами тощо.
Широке застосування системи національних стандартів, нормативів, технічних умов і правил у сфері торговельної діяльності на ринках та торговельно-сервісних комплексах повинно значно збільшити надійність комерційних відносин між товаровиробниками, продавцями і споживачами на всіх етапах переміщення товарів, підвищити ефективність правового захисту цих відносин з боку держави, зробити більш сприятливим інвестиційний клімат у цій сфері.
5.2. Фактори забезпечення реалізації Програми на регіональному рівні
На регіональному рівні Програма залежить від реалізації Стратегії сталого розвитку Харківської області до 2020 року, затвердженої рішенням обласної ради від 23.12.10р. № 27-VI, і виконання її основних стратегічних та оперативних цілей, зокрема:
- реалізації стратегічних і операційних цілей, спрямованих на підвищення доходів населення, підвищення обсягів виробництва і переробки сільгосппродукції та випуску продуктів харчування, легкої промисловості;
- формування і розвитку провідних кластерів економіки Харківської області, направлених на наповнення продукцією внутрішнього ринку області.
Виконання Програми залежить від реалізації місцевими органами влади, у межах власних повноважень, заходів щодо виконання основних пріоритетних напрямів та завдань Програми.
6. Фінансове забезпечення Програми
для виконання основних пріоритетних напрямів та завдань
Фінансування розвитку ринків має здійснюватися, в основному, за рахунок недержавних джерел. Органи виконавчої влади повинні стимулювати добровільне накопичення коштів суб'єктами торгівлі та виробничих галузей, залучення інвестиційних ресурсів на засадах акціонерного капіталу, а також вільних коштів населення та іноземних інвестицій.
Для проведення структурної перебудови та активізації позитивних ринкових процесів у функціонуванні ринків та торговельно-сервісних комплексів доцільно було б використовувати такі джерела інвестування:
- власні кошти ринків для модернізації, насамперед, торговельно-технологічного обладнання та складського устаткування, упровадження передових технологій торговельного обслуговування, зберігання товарів і наближення їх до споживачів;
- заощадження і накопичення коштів фізичних та юридичних осіб, які здійснюють торговельну діяльність на ринках;
- емісія та організація вторинного обігу цінних паперів за умов корпоратизації ринків та вітчизняних виробників товарів для формування ефективно функціонуючого приватного власника;
- активізація інвестиційного процесу, який сприятиме наданню інвесторам права власності на земельну ділянку під розміщення ринків та торговельно-сервісних комплексів;
- іноземні інвестиції та іноземні кредитні лінії з державним посередництвом і гарантіями для розбудови транспортно-складських комплексів у місцях концентрації внутрішньоторговельних, транзитних та імпортних товаропотоків;
- фінансові ресурси комерційних банків, страхових компаній, інших суб'єктів фінансового ринку у формі інвестицій у статутний фонд ринку.
7. Результати, які очікуються від реалізації Програми
Як результат реалізації Програми очікується:
- формування на території області інфраструктури сучасно оформлених і оснащених ринків різних територіальних масштабів та спеціалізацій, яка відповідає чинному законодавству України, нормативно-правовим актам та потребам населення у споживанні товарів і послуг;
- оптимізація системи руху споживчих товарів від виробника до споживача, який купує товари на ринку, зменшення кількості посередників у ланцюгу просування товару від виробника до споживача;
- збереження кількості продовольчих ринків на рівні 21% – 22% від загальної кількості роздрібних ринків області;
- забезпечення на змішаних роздрібних ринках створення торгових місць із продажу продовольчої та сільськогосподарської продукції на рівні, не менше 25% від загальної кількості торгових місць;
- забезпечення частини обороту роздрібної торгівлі ринків у загальному обороті роздрібної торгівлі області на рівні 35,5% – 36% (2010 рік – 34,3%).
Реалізація Програми не передбачає фінансування з державного або місцевих бюджетів.
Перший заступник
голови обласної ради О. Олешко