Звернення Харківської обласної ради

до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо реформування Державної санітарно-епідеміологічної служби України

 

            Харківська обласна рада вкрай занепокоєна ситуацією, що розгортається у зв’язку з проведенням реформування Державної санітарно-епідеміологічної служби України, зростаючим невдоволенням серед працівників санепідслужби Харківської області щодо ліквідації її установ та закладів і масового вивільнення фахівців.

            На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2011 року № 1184 «Про затвердження граничної чисельності працівників територіальних органів центральних органів виконавчої влади» Міністерством охорони здоров’я України видано наказ від 21 вересня 2012 року № 176-о «Про ліквідацію бюджетних закладів і організацій, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров’я».

            Згідно з прийнятими рішеннями штат працівників 41 закладу санепідслужби Харківської області, який складає 3013 штатних одиниць, 21 грудня 2012 року буде повністю вивільнений. У ці ж строки передбачалось створити 2 юридичні особи, зокрема, Головне управління Держсанепідслужби у Харківській області та Центр профілактичної медицини з відокремленими структурними підрозділами у вигляді міжрайонних формувань, які повинні взяти на себе частину функцій ліквідованих санепідзакладів.

            Проте, на теперішній час зареєстровано лише Головне управління Держсанепідслужби у Харківській області, яке буде сформовано тільки із 143 державних службовців. У листопаді поточного року оголошено конкурс на займання цих посад, а укомплектування штату буде можливе лише наприкінці грудня після проведення спецперевірки.

            Рішення про створення регіональних Центрів профілактичної медицини на сьогодні не прийнято, правонаступники всіх закладів, які ліквідуються, не визначені, що спричиняє ряд кризових проблем по забезпеченню санітарного та епідемічного благополуччя, а саме:

-  створюється соціальна напруга у зв’язку із неможливістю працевлаштування за фахом працівників, які вивільняються із санепідзакладів у кількості майже 2,5 тис. осіб;

-  виникає загроза для біобезпеки регіону у зв’язку з припиненням функціонування лабораторної служби, зокрема, підрозділів, що працюють із біопатогенами;

-  руйнується роками створена єдина система забезпечення організації, обліку, контролю імунопрофілактики населення, що є найважливішою запорукою попередження ускладнень епідситуації та спалахів захворювань на керовані інфекції;

-  виключається функція індикаційного центру у системі цивільного захисту населення та можливість реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру;

-  унеможливлюється проведення мікробіологічних досліджень для лікувальних закладів сільської місцевості, які, на жаль, не забезпечені власними бактеріологічними лабораторіями для діагностики інфекційних захворювань, контролю протиепідемічного режиму та обстеження декретованих груп населення;

-  створюються ризики завезення на територію України особливо небезпечних інфекцій та настання непередбачуваних наслідків через ліквідацію санітарно-карантинних пунктів на кордоні, враховуючи межування області з Російською Федерацією, наявність у м. Харкові міжнародного аеропорту, значну інтенсивність міграційних процесів;

-  приведення до руйнування, розкрадання та знищення обладнання та іншого майна, що з 21 грудня 2012 року залишатиметься без охорони та опалення через невизначеність питання передачі будівель.

              Таким чином, не ставлячи під сумнів необхідність проведення реформування Державної санітарно-епідеміологічної служби України, ми не можемо погодитися, що це має відбуватися шляхом повної її ліквідації та звільнення працівників.

              Не спрогнозувавши результатів й наслідків реформи Державної санітарно-епідеміологічної служби, можна знищити систему, яка надійно працювала роками, а це, в свою чергу, призведе до непередбачуваних наслідків та втрати стабільності в санітарно-епідеміологічному стані держави, який є складовою частиною національної безпеки.

              Реформована Державна санітарно-епідеміологічна служба з ліквідацією санітарно-епідеміологічних закладів і установ буде неспроможна самостійно здійснювати і втілювати в життя державну політику у сфері забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, її діяльність стане малоефективною та мало результативною. Структуру реформованої Державної санітарно-епідеміологічної служби не адаптовано до сучасних проблем - використання зброї масового знищення, ліквідації отрутохімікатів, вимог Євросоюзу, в тому числі безпеки харчових продуктів.

            Крім того, реформування здійснюється з грубим порушенням статей 43 і 49 Конституції України, частини 2 статті 49-4 Кодексу законів про працю України, статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», частин 6, 7 статті 31, статті 36 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», наказу Міністерства охорони здоров’я України від 23 лютого 2000 року № 33 «Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров’я».

            Депутати Харківської обласної ради поділяють думку Уряду щодо необхідності реорганізації санітарно-епідеміологічної служби, у той же час, враховуючи, що збереження життя і здоров’я людини є і повинно бути головною метою національної безпеки країни, вважаємо за необхідне просити Верховну Раду України та Кабінет Міністрів України втрутитися у ситуацію з метою призупинення дії наказу Міністерства охорони здоров’я України від 21 вересня 2012 року № 176-о «Про ліквідацію бюджетних закладів і організацій, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров’я» до проведення в повному обсязі організаційно-установчих, юридичних та правових заходів.

            Вважаємо, що це питання повною мірою відноситься до пріоритетних у нашій державі.

 

Схвалено

рішення обласної ради

від 15 листопада 2012 року № 575-VI

(XVII сесія VI скликання)