рішенням обласної ради
від 27 липня 2004 року (р16-2-4)
XVІ сесія XXIV скликання
РОЗВИТКУ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
"ХАРКІВЩИНА ІНВЕСТИЦІЙНА – 2010"
ЗМІСТ
Вступ 2
Загальні результати SWОТ - аналізу
економічного становища 4
Харківського
регіону
Сучасний стан інвестиційної діяльності в Харківській області 8
Проблеми активізації
інвестиційної діяльності в Харківському 12
регіоні
Мета та основні завдання Програми 15
Роль місцевих органів
державної влади та органів місцевого 17
самоврядування
Харківської області в Інвестиційній діяльності
Напрями реалізації Програми 18
Фінансове забезпечення впровадження Програми 19
Етапи впровадження Програми 19
Очікувані результати від реалізації Програми 21
Механізм управління та
контролю за ходом реалізації
22
Програми
Заходи щодо реалізації
регіональної програми розвитку інвестиційної
23
діяльності
"Харківщина інвестиційна – 2010"
ВСТУП
Проект регіональної програми розвитку інвестиційної діяльності "Харківщина інвестиційна – 2010" (далі Програма) та Заходи щодо її реалізації розроблено Головним управлінням економіки та ринкових відносин Харківської обласної державної адміністрації (А. Л. Дуленко - кандидат економічних наук) спільно з ТОВ "Харків Менеджмент Консалтинг Інтернешнл" (Ю.О. Чернецький - доктор соціологічних наук, кандидат економічних наук).
Одним із найважливіших завдань місцевих органів державного управління і органів місцевого самоврядування є активізація інвестиційної діяльності в регіоні та значне нарощування обсягів інвестицій у регіональне господарство. Збільшення притоку інвестицій розглядається як пріоритетний напрям діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування Харківської області.
Дану Програму розроблено в організаційно-інституційних межах та у прямій змістовній відповідності до Програми розвитку інвестиційної діяльності на 2002-2010 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 р. № 1801, і плану заходів щодо виконання Програми розвитку інвестиційної діяльності на 2002-2010 роки, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2002 р. № 440-р.
Ця Програма ґрунтується на положеннях Конституції України, Законів України від 18 вересня 1991 р. № 1560-ХІІ "Про інвестиційну діяльність", від 19 березня 1996 р. № 93/96-ВР "Про режим іноземного інвестування", від 21 травня 1997 р. № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", від 9 квітня 1999 р. № 586-ХІV "Про місцеві державні адміністрації", від 16 липня 1999 р. № 991-ХІV "Про спеціальний режим інвестиційної та інноваційної діяльності технологічних парків", від 11 травня 2000 р. № 1714-ІІІ "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на території міста Харкова" і від 4 липня 2002 р. № 40-ІV "Про інноваційну діяльність", Послання Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2002 році", Указів Президента України від 22 лютого 2001 р. № 108/2001 "Про додаткові заходи щодо збільшення надходжень інвестицій в економіку України", від 12 липня 2001 р. № 512/2001 "Про заходи щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні", від 25 травня 2001 р. № 341/2001 "Про Концепцію державної регіональної політики" і від 5 лютого 2002 р. № 104/2002 "Про Програму заходів щодо завершення вступу України до Світової організації торгівлі", Концепції регулювання інвестиційної діяльності в умовах ринкової трансформації економіки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 1995 р. № 384, документів Харківської обласної ради та Харківської обласної державної адміністрації України.
Також дана Програма базується на результатах комплексного дослідження, проведеного спеціально для цього проекту Головним управлінням економіки та ринкових відносин облдержадміністрації та ТОВ "Харків Менеджмент Консалтинг Інтернешнл". Під час цього дослідження:
- здійснено SWOT-аналіз загальноекономічного становища Харківського регіону;
- детально вивчено стан інвестиційної діяльності в Харківській області;
- визначено фактори, що впливають на інвестиційний клімат регіону, механізми та шляхи його покращання;
- опрацьовано критерії інвестиційної привабливості регіону;
- вивчено проблеми активізації інвестиційної діяльності;
- проаналізовано результати запровадження спеціального режиму інвестиційної діяльності на території міста Харкова;
- розроблено організаційно-економічні механізми активізації інвестиційної діяльності в регіоні;
- опрацьовано проблемні питання щодо розвитку інвестиційної діяльності;
- обґрунтовано та визначено пріоритетні напрямки регіональної інвестиційної політики;
- проаналізовано інвестиційні ризики;
- розроблено прогнози інвестиційної діяльності в Харківській області до 2010 р. включно.
Найважливіші висновки дослідження використано під час написання Програми та складання плану Заходів щодо її реалізації. Всі матеріали дослідження, що не ввійшли безпосередньо до Програми та Заходів, вміщено в додатку – "Аналітичні матеріали до регіональної програми розвитку інвестиційної діяльності "Харківщина інвестиційна – 2010".
І. ЗАГАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ SWOT-АНАЛІЗУ ЕКОНОМІЧНОГО СТАНОВИЩА ХАРКІВСЬКОГО РЕГІОНУ
· наявність першої в Україні середньострокової стратегії соціально-економічного розвитку області на період до 2011 року;
· тенденції до вертикальної та горизонтальної інтеграції виробництва;
· центром регіону є мегаполіс загальнодержавного значення, що являє собою висококонцентрований і високоємний ринок збуту для місцевих товаровиробників;
· кваліфікована робоча сила;
· стійке зростання кількості підприємств з іноземним капіталом;
· стабільне зростання обсягів іноземних інвестицій;
· місто Харків є традиційним торговельним центром;
· розташування області на кордоні з Російською Федерацією;
· наявність багатих газових родовищ;
· розташування на перетині автомобільних і залізничних шляхів;
· економіка міста Харкова та Харківської області є диверсифікованою;
· наявність унікальних виробничих комплексів;
· зростаюча кількість економічних суб’єктів, які підвищують рівень продукції та послуг, технологічних процесів і процесів управління;
· добре розвинута наукова та освітня сфера;
· більшість галузей економіки включено до зони спеціального режиму інвестиційної діяльності на території міста Харкова.
· недостатня інтенсивність оновлення основних фондів усіх видів;
· економіка спирається на обмежену кількість великих підприємств, залежних від політичних рішень;
· недостатні можливості органів місцевого самоврядування;
· незадовільний стан більшої частини площі дорожнього покриття;
· надзвичайно складна економічна ситуація на території деяких районів області і в малих містах;
· відплив кваліфікованої робочої сили;
· технічна і технологічна відсталість більшості підприємств, що виробляють неконкурентоспроможну продукцію;
· неефективна амортизаційна політика, яка обмежує права підприємств і організацій щодо формування та використання власних амортизаційних коштів;
· недостатня розвиненість фондового ринку;
· відсутність механізму примусового застосування банкрутства;
· недостатній рівень інвестицій в умовах спеціального режиму інвестиційної діяльності на території міста Харкова.
· послідовна підтримка підприємництва з боку місцевих владних органів;
· швидке впровадження науково-технічних розробок;
· інтеграція у світову систему фінансів та страхування;
· розвиток внутрішнього ринку країни та регіону;
· доступ до ринків СНД;
· поліпшення координування з угрупованнями та об’єднаннями підприємців;
· альтернативне енергозабезпечення на основі природного газу;
· залучення доходів від експлуатації газових родовищ для розвитку регіону;
· позитивні зміни у законодавстві: децентралізація бюджетного процесу, посилення ролі регіонів (прийняття Закону України про підтримку регіонального розвитку тощо);
· міжнародна, міжрегіональна та транскордонна співпраця;
· стимулювання процесу заощадження вільних коштів населення через зменшення податкового тиску;
· впровадження банківськими та небанківськими фінансовими установами економічних стимулів для населення щодо довгострокового заощаджування коштів населенням;
· перехід від безповоротного бюджетного фінансування інвестицій до надання цільових кредитів під інвестиційні проекти та з майновими гарантіями їх цільового використання;
· забезпечення пріоритетності спрямування бюджетних капітальних вкладень у прибуткові та стратегічно перспективні проекти.
· недостатньо інтенсивне використання вигідного геополітичного положення;
· повільне формування потужних регіональних фінансово-промислових груп;
· тенденції до монополізації окремих секторів економіки регіону місцевими фінансово-промисловими угрупованнями;
· зниження обсягів видобутку природного газу через виснаження запасів великих родовищ;
· наявність на ринку значної кількості закордонних споживчих товарів та послуг;
· домінування в області територіальних організацій міністерств і відомств України;
· брак коштів на підтримку наукових досліджень та інновацій;
· висококонкурентна позиція Києва, Донецького, Дніпропетровського та Львівського регіонів у сферах вищої освіти, науки, залучення іноземного капіталу, міжнародної співпраці і отримання донорських коштів;
· відсутність взаємопорозуміння між різними групами політичної еліти щодо напрямків розвитку економіки регіону;
· негативні демографічні тенденції – старіння та низький природний приріст населення, від’ємне сальдо міграції населення, відтік наукової еліти та обдарованої молоді за кордон;
· повільні соціально-економічні зміни у сільській місцевості;
· посилення соціальної напруги на деяких територіях регіону через велику питому вагу осіб, що не беруть участь у виробничому процесі, не виконують позитивних суспільних функцій, не мають певного соціально-економічного статусу.
ІІ. СУЧАСНИЙ СТАН ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
В ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Завдяки цілеспрямованим зусиллям Харківської обласної ради та Харківської обласної державної адміністрації стало помітне пожвавлення інвестиційної діяльності в регіоні. Темпи зростання інвестицій в економіку регіону, починаючи з 2001р. відчутно підвищувалися. Основним джерелом інвестицій є власні кошти підприємств і організацій, які протягом останніх років становлять 70-75 % від загального обсягу інвестицій. Решта – це кошти державного та місцевих бюджетів, зовнішні інвестиції, банківські інвестиції та ін.
Інвестиції в основний капітал (капітальні вкладення) підприємств та організацій усіх форм власності за рахунок усіх джерел фінансування за 2002 р. склали 2467,8 млн.грн., що становить 120,5% до відповідних обсягів попереднього року. Питома вага інвестицій в основний капітал (капітальних вкладень) за видами економічної діяльності в загальному обсязі інвестицій становить:
транспорт – 21,9%;
обробна промисловість – 18,6%;
операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам – 14,7%;
будівництво – 14,0%;
добувна промисловість – 7,7%;
виробництво електроенергії, газу та води – 6,8%;
сільське господарство, мисливство та лісове господарство - 4,7%;
освіта – 2,9%;
оптова та роздрібна торгівля – 2,8%;
фінансова діяльність – 2,7%;
колективні, громадські та особисті послуги – 1,5%;
державне управління – 0,8%;
охорона здоров’я та соціальна допомога – 0,7%;
готелі та ресторани – 0,2%.
Позитивну роль у збільшенні обсягів інвестування економіки регіону відіграли, зокрема, створення в області ефективної системи стимулювання розвитку малого підприємництва, цілеспрямована діяльність обласних органів управління щодо реалізації можливостей, які надані Законом України "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на території міста Харкова", скорочення немонетарних розрахунків і платежів у межах регіонального господарства.
Загальний обсяг іноземних інвестицій в економіку області на початок 2003 р. складав 211,75 млн.дол. США, які надійшли з 71 країни світу і були вкладені в 344 підприємства та організації області. У тому числі обсяг прямих іноземних інвестицій становив 164,15 млн.дол. США (збільшення за 2002 р. на 9,3%), що складає 57 дол. США на одного мешканця регіону (12 місце серед регіонів України); для порівняння – відповідний загальнодержавний показник складає 111 дол. США.
У загальному обсязі прямих іноземних інвестицій у цілому по Україні питома вага інвестицій, вкладених в економіку Харківської області, знизилася до 3,1% проти 3,3% за 2001 р., і по обсягах прямих іноземних інвестицій область посідає серед регіонів України лише дев’яте місце (її випереджають місто Київ, Київська, Донецька, Запорізька, Дніпропетровська, Одеська, Львівська області, Автономна Республіка Крим). Разом з тим варто підкреслити, що за останні два роки до економіки Харківської області залучено 127 млн.дол.США, а за 1993-2000 рр. загалом іноземними інвесторами було вкладено лише 116 млн.дол.США.
Досить привабливими для інвесторів, включаючи іноземних, стали такі галузі, як видавнича справа, оптова і роздрібна торгівля, операції з нерухомістю, здавання під найм і послуги юридичним особам, харчова промисловість і перероблення сільськогосподарських продуктів, сільське господарство, хімічна і нафтохімічна промисловість та інші.
Значну роль в активізації регіональної інвестиційної діяльності відіграє спеціальний режим інвестиційної діяльності на території міста Харкова. За роки дії спеціального режиму інвестиційної діяльності Харківською інвестиційною Радою затверджено 72 інвестиційні проекти, загальною кошторисною вартістю 325,2 млн.дол.США, в яких іноземні інвестиції складають 17,5% (57 млн.дол.США). Підприємствами – суб’єктами СРІД залучено інвестицій на суму 64,6 млн.дол.США, у т. ч. 19,3 млн дол.США – іноземні інвестиції, сплачено до бюджетів усіх рівнів податків та обов’язкових платежів на суму 72,6 млн.грн., а пільг отримано на 71,6 млн.грн. Позитивне сальдо бюджетних надходжень і пільг склало 1 млн.грн. Підприємствами – суб’єктами СРІД реалізовано продукції на 916,3 млн.грн., у т. ч. на експорт – 16,1%, або 147,4 млн.грн., створено та збережено майже 6 тис. робочих місць.
З метою поліпшення інвестиційної діяльності активізувалася робота щодо створення сприятливих умов для розширення контактів харківських підприємств з підприємствами країн близького та дальнього зарубіжжя. У регіоні проводяться презентації, зустрічі, форуми, видаються інвестиційні бюлетені, на офіційному сайті Харківської облдержадміністрації висвітлюється інформація щодо економічної діяльності в регіоні. Активізовано роботу по залученню підприємств області до міжнародних виставкових заходів за межами України.
В той же час, всебічно та об’єктивно оцінюючи наявну ситуацію, обласні органи влади в офіційних документах констатують, що існуюча інвестиційна політика не в повній мірі сприяє створенню привабливого інвестиційного клімату як для вітчизняних, так і для іноземних інвесторів. Нерозвиненість фондового ринку, системи небанківських фінансових установ гальмує рух грошового потоку до так званого реального сектора. Потребують удосконалення механізми стимулювання укладання угод про розподіл продукції, концесії, лізинг.
ІІІ. ПРОБЛЕМИ АКТИВІЗАЦІЇ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ХАРКІВСЬКОМУ РЕГІОНІ
Критерії, якими керуються інвестори, зокрема іноземні, при вкладенні капіталу, залишаються практично незмінними протягом останніх років. Безумовним, насамперед, є те, що інвестор звертає увагу на загальнодержавні умови створення сприятливого інвестиційного клімату і підвищення інвестиційної активності. Водночас, інвестор оцінює умови, які можуть забезпечити в межах своєї компетенції місцеві органи державного управління, а також – які склалися історично. Аналіз практики іноземного інвестування в регіонах України свідчить, що при прийнятті рішення стосовно доцільності інвестування інвестори враховують:
- розміщення об’єкту інвестування поблизу основних ринків;
- легкість доступу до сировини та робочої сили;
- наявність розвинутої транспортної інфраструктури;
- забезпеченість об’єкту інженерними комунікаціями;
- наявність розвинутої системи сучасних видів зв’язку;
- конкурентоспроможність товарів і послуг, які надаватиме об’єкт інвестування;
- знання ринків збуту;
- соціально-політичну стабільність у регіоні;
- наявність робочої сили, яка не потребує спеціальної підготовки;
- сприятливість екологічної ситуації;
- ставлення місцевої влади до інвесторів;
- готовність влади створювати сприятливі умови для іноземних інвесторів;
- відсутність бюрократичних бар’єрів на шляху інвесторів.
На підставі аналізу факторів і критеріїв привабливості регіону можна сформулювати наступні напрями активізації інвестиційної діяльності:
- створення сприятливого законодавчого забезпечення інвестиційного клімату на регіональному рівні;
- усунення бюрократичних перешкод для здійснення підприємницької діяльності – спрощення системи оподаткування, процедур реєстрації підприємств, отримання дозволів;
- забезпечення прозорості процедур прийняття рішень щодо видачі дозволів, ліцензій та інших документів, необхідних для ведення підприємницької діяльності, місцевими органами влади;
- надання гарантій незмінності економічних умов інвестування для іноземних інвесторів незалежно від зміни політичної ситуації у регіоні;
- формування інфраструктурної мережі забезпечення інвестиційної діяльності: фінансових установ, консалтингових організацій, агентств нерухомості та ін.;
- прискорення впровадження науково-технічних досягнень у регіональне господарство, особливо на стратегічно важливих об’єктах;
- створення додаткових стимулів для залучення інвестицій у пріоритетні галузі економіки регіону;
- інформаційне забезпечення інвестиційної діяльності – розробка відповідних баз даних, переліку промислових та непромислових об’єктів (вільних і запропонованих для включення до інвестиційного процесу), випуск презентаційних каталогів та ін.;
- регулярне висвітлення процесу та результатів інвестиційної діяльності у засобах масової інформації з метою покращання іміджу регіону серед потенційних інвесторів.
Особливо необхідно підтримати інвестиційні вкладення у науково-технічну та інноваційну сфери діяльності. Пріоритетність науково-технологічного забезпечення економіки полягає також в тому, що при інвестуванні пріоритетних сфер господарської діяльності області заохочується, насамперед, вкладення капіталу у вигляді прав інтелектуальної власності.
Постійним пріоритетом є об’єкти соціальної інфраструктури, тому інвестиції в такі об’єкти слід більш активно стимулювати. Враховуючи специфіку регіону, до пріоритетних напрямків розвитку, які потребують першочергового інвестування, віднесені також наступні складові господарського комплексу Харківської області:
· енергозберігаючі технології;
· паливно-енергетичний комплекс;
· машинобудування і металообробка;
· сільське господарство;
· харчова та переробна галузі;
· туристично-рекреаційний комплекс.
Особлива увага до ключових інвестиційних проектів регіону підсилюється тим, що їх реалізація дозволяє не лише використовувати переваги від безпосереднього вкладення коштів у задіяні підприємства, але й створювати мультиплікаційний ефект, коли інвестиція в одне підприємство пожвавлює весь виробничий цикл, від постачальників і дистриб’юторів продукції до роздрібних торговельних мереж та закладів громадського харчування. Більше того, отримують додатковий імпульс легка та харчова промисловість, сфера послуг, фінансовий сектор, а відтак і розвиток підприємництва та пов’язане з ним соціальне забезпечення.
Враховуючи викладене вище, для активізації інвестиційної діяльності в Харківській області місцевим органам самоврядування і державної влади потрібно:
зменшити адміністративний тиск і підвищити якісний рівень регулювання підприємницької діяльності;
усунути неоднозначність трактування нормативно-правових актів щодо функціонування суб’єктів підприємницької діяльності регіону;
опанувати у практичній діяльності вдосконалену нормативну базу з питань реалізації прав власності;
у контексті адміністративної реформи - забезпечити публічність і прозорість прийняття рішень органами місцевого самоврядування й державної влади та в результаті подолати бюрократизм і прояви корупції;
всіляко сприяти впровадженню ефективних методів корпоративного управління;
сприяти розвиткові регіональних ринків капіталу, в першу чергу, банківського сектора, фондового ринку та ринку страхових послуг регіону;
забезпечити стабільність регіонального політичного середовища;
активізувати роботу із створення позитивного іміджу Харківського регіону як в Україні, так і за кордоном.
Основними завданнями Програми є:
здійснення системи заходів з дерегулювання підприємницької діяльності та лібералізації ділової активності в регіоні;
втілення та дотримання в інвестиційній діяльності принципу рівності всіх інвесторів;
забезпечення прозорості процедур прийняття рішень органами місцевого самоврядування та місцевими органами державної влади;
удосконалення механізмів управління корпоративними правами, в тому числі державними, посилення захисту прав дрібних акціонерів;
підвищення ефективності реалізації процедур банкрутства;
сприяння зниженню податкового тиску шляхом оптимізації та підвищення прозорості процедури адміністрування податків і безумовного додержання прав платників податків;
підвищення інвестиційної привабливості об’єктів приватизації регіону;
подальше проведення адміністративної реформи на регіональному рівні з метою вдосконалення та підвищення ефективності місцевого управління, усунення бюрократизму та проявів корупції;
зміцнення банківського сектора економіки Харківської області, сприяння концентрації регіонального банківського капіталу, опанування іпотечних механізмів;
пожвавлення на території регіону інвестиційної діяльності, яка здійснюється відповідно до Законів України "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на території міста Харкова" і "Про спеціальний режим інвестиційної та інноваційної діяльності технологічних парків" (до числа останніх належить технологічний парк "Інститут монокристалів" (м. Харків));
сприяння здійсненню судової реформи на регіональному рівні та безумовному виконанню судових рішень;
створення додаткових стимулів для залучення інвестицій у пріоритетні галузі економіки Харківської області;
усунення структурних деформацій в економіці регіону шляхом випереджаючого нарощування темпів розвитку наукоємного виробництва та сфери послуг;
розширення й модернізація транспортної інфраструктури Харківської області, зокрема на основі інтенсифікації залучення інвестицій у розвиток парку транспортних засобів і дорожнього господарства з використанням механізмів концесії та лізингу;
сприяння збільшенню обсягів інвестицій у галузі зв’язку та телекомунікаційних послуг;
стимулювання залучення інвестицій у сфери наукової, науково-технічної та освітньої діяльності.
V. РОЛЬ МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ
ТА ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ В ІНВЕСТИЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Визначальним завданням регіональної політики у сфері інвестиційної діяльності є створення рівних, однаково сприятливих умов для ведення бізнесу та інвестування економіки Харківської області суб’єктами господарювання різних форм власності, здійснення процесу інвестування на прозорих і цивілізованих засадах, покращення структури джерел інвестування.
Політика Харківської обласної ради та Харківської обласної державної адміністрації буде сконцентрована на:
прискоренні темпів економічного зростання регіону на власній відтворювальній (інвестиційній) базі та на самодостатній ринковій основі;
суттєвому зниженні рівня "тінізації" економіки регіону;
підтриманні рівних умов для діяльності суб’єктів господарювання незалежно від форм власності та походження капіталу;
створенні ефективного конкурентного середовища;
зміцненні регіонального фондового ринку, розвитку інститутів спільного інвестування, використанні можливостей страхових і пенсійних фондів, формуванні регіонального сегменту ринку корпоративних цінних паперів, його органічному інтегруванні в загальнодержавні та міжнародні ринки капіталу;
створенні додаткових економічних стимулів для залучення інвестицій у пріоритетні галузі регіонального господарства;
приділенні особливої уваги питанням ефективного захисту інтелектуальної власності.
VІ. НАПРЯМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ
Основними напрямами реалізації Програми визначено:
1) Дерегулювання підприємницької діяльності, лібералізація ділової активності та створення ефективного конкурентного середовища в регіоні.
2) Забезпечення прозорості процедури прийняття рішень органами місцевого самоврядування та місцевими органами державної влади.
3) Розвиток корпоративного управління.
4) Поліпшення інвестиційного клімату в процесі приватизації.
5) Стимулювання довготермінового банківського кредитування.
6) Розвиток регіонального сегменту фондового ринку.
7) Застосування механізмів інвестування пенсійних коштів.
8) Підвищення ефективності використання можливостей спеціального режиму інвестиційної діяльності на території міста Харкова.
9) Усунення структурних деформацій в економіці регіону.
10) Розвиток інфраструктури регіонального ринку.
Зміст роботи за цими напрямами розкривається у Заходах щодо реалізації регіональної програми інвестиційної діяльності "Харківщина інвестиційна – 2010".
VІІ. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМИ
Виконання Заходів щодо реалізації Програми буде забезпечено за рахунок власних коштів зацікавлених підприємств та організацій області, кредитів банків, коштів іноземних інвесторів, інших джерел фінансування.
VІІІ. ЕТАПИ ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМИ
На першому етапі (2004-2005 роки) основна увага приділятиметься заходам щодо лібералізації підприємницької діяльності в регіоні, створення ефективного конкурентного середовища, забезпечення політичної стабільності та консолідованих дій органів місцевого самоврядування й місцевих органів державної влади, збільшення внутрірегіонального купівельно-споживчого попиту, активізації інвестиційно-інноваційного впливу на регіональне виробництво, переорієнтації суб’єктів регіонального управління на стимулювання економічного зростання, збільшення припливу вітчизняного (з інших регіонів) та іноземного приватного капіталу, інформування ділових кіл України та зарубіжних країн про конкретні можливості залучення інвестицій та найбільш привабливі можливості їх вкладення в господарський комплекс Харківської області.
На другому етапі (2006-2010 роки) передбачається продовжити виконання завдань з оптимізації структури економіки регіону, матеріального виробництва та сфери послуг, ефективного використання енергетичних та матеріальних ресурсів, оздоровлення економічного середовища, розвитку постачання за межі регіону, зокрема експорту наукоємної, високотехнологічної, з високим ступенем переробки продукції, зміцнення регіональних сегментів фондового ринку та ринку страхових послуг, розвитку інститутів спільного фінансування та механізмів використання пенсійних фондів, інтегрування регіонального ринку цінних паперів у загальнодержавні та міжнародні ринки капіталів, реалізації конкурентних переваг провідних галузей економіки регіону, презентації інвестиційних проектів, товарів і послуг підприємств та організацій Харківської області на загальнонаціональних і міжнародних виставках, ярмарках та інвестиційних форумах.
ІХ. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ВІД РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ
Виконання Заходів щодо реалізації Програми забезпечить створення сприятливого інвестиційного клімату в Харківській області, суттєво збільшить її привабливість для вітчизняних та іноземних інвесторів.
Розвиток інститутів спільного інвестування забезпечить належні умови для діяльності інвесторів. У регіоні буде створено прозору систему реалізації прав усіх інвесторів шляхом удосконалення системи корпоративного управління.
Масштаби інвестиційної діяльності в Харківській області передбачається суттєво збільшити, зокрема, за рахунок інтенсивного застосування довготермінового кредитування реального сектора економіки регіону, активізації залучення іноземних інвестицій до регіонального господарства, ефективного використання державних інвестицій у галузі регіонального економічного комплексу.
Застосування концесійних механізмів сприятиме залученню інвесторів до модернізації об’єктів інфраструктури, а інтенсивне інвестування науково-технічної та інноваційної сфери – масовому створенню нових високопродуктивних робочих місць.
Значне збільшення обсягів залучення коштів населення як інвестицій в основний капітал буде досягнуто за рахунок розвитку небанківських фінансових установ, системи страхування вкладів, запровадження механізмів іпотечного кредитування.
Забезпечення комплексного підходу до формування сприятливого інвестиційного клімату в Харківській області, активізація інвестиційної діяльності в регіоні дадуть змогу досягти у 2005 році прогнозного обсягу капітальних інвестицій за рахунок усіх джерел фінансування в сумі 5500,0-5700,0 млн.грн. порівняно з 2851,1 млн.грн., фактично вкладених в економіку області в 2002 році. У 2010 році обсяг інвестицій перевищить 12000,0 млн.грн. Надходження прямих іноземних інвестицій за період до 2010 року очікується в розмірі 900,0-1100,0 млн.дол.США. (Для підрахунку цих показників використано модель, застосовану в Програмі розвитку інвестиційної діяльності на 2002-2010 роки, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001р. №1801; відповідні коефіцієнти було скориговано на основі опитування місцевих експертів – працівників органів державної влади та самоврядування, керівників підприємств і організацій, провідних учених-економістів Харківської області.)
Х. МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ ТА КОНТРОЛЮ ЗА ХОДОМ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ
До участі у впровадженні Програми будуть залучатися управління та відділи Харківської обласної державної адміністрації, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації. У разі потреби внесення змін та доповнень до Заходів щодо реалізації Програми пропозиції будуть розглянуті в установленому порядку.
Контроль за впровадженням Програми здійснюється Харківською обласною державною адміністрацією через Головне управління економіки та ринкових відносин.