ЗАТВЕРДЖЕНО

 

Рішення обласної ради

від «___» ________ 2013 року

(___  сесія VІ скликання

№ _____VІ)

 

 

 

Обласна програма забезпечення

молоді житлом в Харківській області

на 2014 – 2017 роки

 

 

 

м. Харків

2013

ПАСПОРТ

Обласної програми забезпечення молоді житлом в Харківській області
на 2014
– 2017 роки

 

1. Обласна програма забезпечення молоді житлом в Харківській області на 2014 – 2017 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні», Указів Президента України від 08.11.2007 №1077/2007 «Про заходи щодо будівництва доступного житла в Україні та поліпшення забезпечення громадян житлом» та від 27.09.2013 № 532/2013 «Про Стратегію розвитку державної молодіжної політики на період до 2020 року», постанов Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 № 967 «Про затвердження Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013 – 2017 роки», від 29.05.2001 №584 «Про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла».
2. Розробник Програми – Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації.
3. Співрозробники Програми: Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву».
4. Керівник Програми – перший заступник голови Харківської обласної державної адміністрації.
5. Відповідальний виконавець Програми: Департамент містобудування та архітектури  Харківської обласної державної адміністрації. 
6. Учасники (співвиконавці) Програми: Департамент фінансів Харківської обласної державної адміністрації, Департамент у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації, Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», районні державні адміністрації, районні та міські ради.
7. Термін реалізації Програми: 2014 – 2017 роки.
8. Прогнозні обсяги фінансових ресурсів, необхідних для реалізації регіональної Програми.
 
Джерела фінансування
Обсяг фінансування
(млн. грн)
У тому числі за роками
2014
2015
2016
2017
Обласний бюджет

17,60

3,6

3,9

4,5

5,6

У т.ч. загальний фонд

15,50

3,0

3,5

4,0

5,0

Спеціальний фонд (кошти від повернень)

2,10

0,6

0,4

0,5

0,6

Інші місцеві бюджети

24,40

6,0

6,1

6,1

6,2

Усього місцеві бюджети

42,00

9,6

10,0

10,6

11,8

Інші джерела (кошти населення)

4,20

0,96

1,00

1,06

1,18

Разом:

46,20

10,56

11,00

11,66

12,98

 

ЗМІСТ

 

 

 

Загальні положення                                                                                                           4

 

Визначення проблеми, на виконання якої

спрямована  Програма                                                                                                                  4

 

Мета і завдання Програми                                                                                                5

 

Шляхи і способи розв’язання проблеми                                                                         5

 

Пріоритети Програми                                                                                                                   6

 

Механізм виконання Програми                                                                                       6

 

Обсяги та джерела фінансування                                                                                     7

 

Координація та контроль за ходом виконання Програми                                            7

 

Очікувані результати виконання Програми                                                                   7

 

Додаток 1. Завдання та заходи з виконання

Обласної програми забезпечення молоді житлом

в Харківській області на 2014 – 2017 роки                                                                     8

 

Додаток 2. Прогнозний обсяг забезпечення житлом

молодих сімей та одиноких громадян, які потребують

поліпшення житлових умов у Харківській області на 2014 – 2017 роки                    10

 

 

Загальні положення

 

Обласна програма забезпечення молоді житлом в Харківській області на 2014 – 2017 роки» (далі – Програма) розроблена  відповідно до Закону України  «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні», Указів Президента України від 08.11.2007 №1077/2007 «Про заходи щодо будівництва доступного житла в Україні та поліпшення забезпечення громадян житлом» та від 27.09.2013 № 532/2013 «Про Стратегію розвитку державної молодіжної політики на період до 2020 року», постанов Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 № 967 «Про затвердження Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013 – 2017 роки», від 29.05.2001 №584 «Про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла».

Програма є складовою частиною соціальних ініціатив Президента України щодо забезпечення громадян доступним житлом і спрямована на покращення соціально-побутового та економічного становища молодих сімей і одиноких молодих громадян, їх гармонійного розвитку – як одного із чинників становлення та самореалізації молоді в суспільстві.

Програма базується на наявному досвіді Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», Департаменту у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації, отриманого при реалізації Обласної комплексної програми забезпечення молоді житлом до 2012 року, затвердженої рішенням XXXVI сесії Харківської обласної ради IV скликання від 31.01.2006.

 

Визначення проблеми, на виконання якої спрямована Програма

 

Житлове будівництво є важливою складовою частиною економіки України і суттєво впливає на всі галузі господарства.

Проблеми житлової сфери обумовлені потребою значних інвестицій в організацію будівництва, нестачею обігових коштів, недостатньо високим рівнем купівельної спроможності населення (хоча існує позитивна динаміка), частими змінами податкового та регулюючого законодавства в галузі будівництва.

Головною передумовою необхідності затвердження та реалізації Програми є низький рівень забезпеченості населення області, зокрема, молоді, житлом і, як наслідок, наявна потреба у поліпшенні житлових умов населення. Треба мати на увазі, що у випадку вирішення житлової проблеми молодої сім’ї, разом з нею вирішується проблема і для інших членів родини – батьків, молодшого покоління.

За даними Державної служби статистики України станом на 01.01.2013 на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у Харківській області знаходилось 5,8 тисяч молодих сімей. Станом на 01.11.2013 у базі даних Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» зареєстровано 465 кандидатів у позичальники.

Прийняття Програми спрямоване на розв’язання як житлових проблем молоді, так і підтримки будівельної галузі та житлового будівництва шляхом формування платоспроможного покупця на ринку житла.

Ураховуючи складність поставленої проблеми, необхідність залучення до її вирішення не тільки державних інституцій, але і населення області (молоді та їх батьків), багатьох інших суб’єктів державних та ринкових відносин, забезпечення системності та синхронізації їх взаємодії, значного часу для виконання Програми, а також підтримки та координації роботи на рівні обласної ради та обласної державної адміністрації – вирішення поставленої проблеми пропонується здійснювати саме програмним засобом.

 

 

Мета та завдання Програми

 

            Метою Обласної програми забезпечення молоді житлом в Харківській області на 2014 – 2017 роки є створення належних умов для забезпечення молодих сімей та одиноких громадян житлом.

Основними завданнями Програми є:

– покращення житлових умов молодих громадян;

– зміцнення молодих сімей;

– створення позитивних тенденцій у демографічній ситуації регіону;

– розв’язання житлових проблем молоді, в першу чергу яка проживає у сільській місцевості;

– зменшення міграції до обласного центру;

– розвиток різних видів пільгового молодіжного житлового кредитування та інших форм фінансової підтримки молодих сімей для поліпшення житлових умов;

– формування організаційних засад для здешевлення вартості будівництва і придбання житла молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами;

– створення умов для отримання власного житла молодими спеціалістами, які отримали направлення на роботу, насамперед у сільській місцевості.

За участю держави реалізація заходів Програми дозволить до 2018 року забезпечити житлом значну частину молодих сімей та одиноких молодих громадян.

 

Шляхи і способи розв’язання проблеми

 

            Оптимальним способом розв’язання проблеми є розроблення та реалізація в повному обсязі Обласної програми забезпечення молоді житлом в Харківській області на 2014 – 2017 роки.

Проблемні питання передбачається розв’язати за допомогою:

1. Забезпечення молоді житлом шляхом:

– надання молоді пільгових довгострокових кредитів для будівництва (реконструкції) чи придбання житла за рахунок бюджетних коштів;

– іпотечного пільгового кредитування за рахунок власних і залучених коштів Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву строком до 30 років та звільнення молодих сімей з дітьми від сплати відсотків за користування кредитом;

– надання за рахунок бюджетних коштів державної підтримки для будівництва чи придбання житла в межах 30 відсотків від його вартості.

2. Зменшення вартості будівництва житла для молоді шляхом:

– сприяння створенню молодіжних житлових комплексів (житлово-будівельних кооперативів) та інших форм участі молоді в організації будівництва (придбання) житла;

– безоплатного виділення земельних ділянок для будівництва доступного житла для молоді;

– проектування та будівництва малоповерхового житла у сільській місцевості;

– використання проектів житлових будинків повторного застосування;

3. Збільшення обсягів фінансування шляхом:

– розробки та реалізації місцевих (районних, міських та інших програм);

– залучення коштів підприємств;

– розроблення нових фінансово-кредитних та накопичувальних механізмів.

 

Пріоритети  Програми

 

Пріоритетними напрямами реалізації Програми є:

– розповсюдження дії Програми по всій території області, збільшення обсягів фінансування за рахунок залучення місцевих бюджетів;

– забезпечення житлом працівників соціальної сфери, органів місцевого самоврядування та агропромислового комплексу, зокрема молодих спеціалістів, які отримали направлення на роботу, насамперед до сільської місцевості;

– створення умов для збільшення обсягів будівництва в малих містах, селищах та селах.

 

Механізм виконання Програми

 

Виконання Програми здійснюється шляхом:

– надання пільгових довгострокових кредитів для будівництва (реконструкції) чи придбання житла за рахунок бюджетних коштів;

– іпотечного пільгового кредитування за рахунок власних і залучених коштів Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву строком до 30 років та звільнення молодих сімей з дітьми від сплати відсотків за користування кредитом;

– часткової компенсації відсоткової ставки кредиту, наданого для будівництва (реконструкції) чи придбання житла;

– надання за рахунок державного бюджету державної підтримки для будівництва чи придбання житла в межах 30 відсотків від його вартості;

– цільові субсидії (дотації) із місцевих бюджетів.

Умови та порядок використання окремих механізмів регулюються відповідними державними та місцевими нормативно-правовими актами, прийнятими у встановленому законодавством порядку.

Розподіл та використання коштів обласного бюджету здійснюється з урахуванням пріоритетів та обсягів фінансування місцевих програм.

 

Обсяги та джерела фінансування

 

Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів обласного та місцевих бюджетів, інших джерел, у тому числі власних коштів громадян.

Усього на виконання Програми передбачається залучити 46,20 млн. грн, у тому числі кошти місцевих (районів, міст, селищ, сіл) бюджетів –
24,40 млн. грн, без урахування щорічних інфляційних показників.

 

Координація та контроль за ходом виконання Програми

 

Координацію дій між виконавцями Програми та контроль за її виконанням, визначення порядку взаємного інформування (із зазначенням конкретних строків), звітування, здійснює відповідальний виконавець Програми – Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації.

Виконавці Програми надають інформацію про їх виконання відповідальному виконавцю щокварталу до 10 числа місяця, наступного за звітнім періодом.

Харківська обласна державна адміністрація інформує про стан виконання заходів Програми постійні комісії Харківської обласної ради з питань промисловості, будівництва, транспорту, шляхів і зв’язку та з питань бюджету щокварталу до 20 числа місяця, наступного за звітнім періодом.

Заходи з реалізації Програми наведено у Додатку 1.

 

Очікувані результати виконання Програми

 

Реалізація Програми дозволить:

– поліпшити житлові умови безпосередньо для 179 молодих сімей та одиноких молодих громадян (Додаток 2);

– створити умови для розгортання та поширення в області нових та існуючих державних житлових програм;

– ввести в експлуатацію близько 4,0 тис. кв. метрів загальної площі житла безпосередньо за рахунок пільгових довгострокових кредитів;

– залучити на будівництво житла близько 4,20 млн. грн позабюджетних коштів – власних коштів позичальників.

 

Перший заступник

голови обласної ради                                                                                           О. Олешко

Додаток 1

 

Завдання та заходи з виконання Обласної програми забезпечення молоді житлом в Харківській області на 2014 – 2017 роки

 

№ з/п

Найменування завдання та заходу

Строк виконання

Виконавець

 

1

2

3

4

1.

Забезпечення громадян, які перебувають на квартирному обліку, інформацією про можливість їх участі у Програмі

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, Департамент у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації, Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування

2.

Здійснення відбору громадян, які мають право на отримання молодіжного пільгового кредиту

2014 - 2017 роки

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування

3.

Здійснення заходів щодо збільшення обсягів надання довгострокових кредитів на будівництво (реконструкцію) та придбання житла для молодих сімей та одиноких громадян за рахунок різних джерел фінансування

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської облдержадміністрації, Департамент фінансів Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування

4.

Планування видатків із міських бюджетів на виконання визначених Програмою заходів

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування

5.

Здійснення моніторингу та аналіз досвіду інших міст та регіонів України у галузі молодіжного житлового кредитування з метою втілення кращих зразків у Харківській області

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»

6.

Сприяння добудови об’єктів незавершеного житлового будівництва, які беруть участь у Програмі

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації

7.

Надання методичної допомоги в розробці районних (міських, селищних) програм забезпечення молоді житлом з включенням до них конкретних заходів щодо розвитку молодіжного житлового кредитування

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»

8.

Виділення земельних ділянок для будівництва доступного житла та забезпечення контролю за їх цільовим використанням

2014 - 2017 роки

Районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування

9.

Прийняття рішень щодо унеможливлення використання замовниками будівництва (забудовниками) земельних ділянок, які надані під будівництво доступного житла, для інших цілей

2014 - 2017 роки

Районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування

10.

Створення при місцевих органах містобудування та архітектури фонду економічних проектів житлової забудови, рекомендованих для масового застосування

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»

11.

Здійснення контролю за добудовою об’єктів незавершеного житлового будівництва в рамках реалізації Програми

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»

12.

Придбання індивідуальних житлових будинків та  квартир у будинках, які вже введенні в експлуатацію  

2014 - 2017 роки

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»

13.

Створення фонду економічних проектів житлової забудови, рекомендованих для масового застосування

2014 - 2017 роки

Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»

 

Перший заступник                                                                                        

голови обласної ради                                                                                     О. Олешко


10

Додаток 2

 

Прогнозний обсяг забезпечення житлом молодих сімей

та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення

житлових умов у Харківській області на 2014 – 2017 роки*

 

Кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, які перебувають на квартирному обліку станом на 01 січня 2013 року

2014 рік

2015 рік

2016 рік

2017 рік

усього

таких, що планується забезпечити житлом

кількість квартир, одиниць

обсяг придбання/ введення  в експлуатацію житла, кв. м

кількість квартир, одиниць

обсяг придбання/ введення  в експлуатацію житла, кв. м

кількість квартир, одиниць

обсяг придбання/ введення  в експлуатацію житла, кв. м

кількість квартир, одиниць

обсяг придбання/ введення  в експлуатацію житла, кв. м

5820

179

35

2187,5

41

2562,5

48

3000,0

55

3437,5

 

*Середня норма забезпечення житлом сімей з трьох осіб становить 62,5 кв. метрів

 

 

Перший заступник

голови обласної ради                                                                                     О. Олешко

 

Розробник: Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, 700-36-48