ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення обласної ради
від ___________ 2013 року № ____
(___ сесія ___ скликання)
1. |
Загальні положення
|
3 |
2. |
Стан і проблеми інформатизації області
|
5 |
3. |
Головна мета, пріоритетні напрями інформатизації області та завдання Програми
|
16 |
4. |
Принципи формування та реалізації Програми
|
21 |
5. |
Організаційне забезпечення виконання Програми
|
22 |
6. |
Визначення джерел фінансування Програми
|
23 |
7. |
Очікувані результати реалізації Програми
|
24 |
8. |
Заходи щодо реалізації Програми інформатизації Харківської області на 2014 – 2016 роки
|
27 |
9. |
Заходи щодо реалізації Програми інформатизації Харківської області на 2014 бюджетний рік
|
38 |
|
Паспорт регіональної програми та проекту інформатизації |
44 |
Програма інформатизації Харківської області «Електронна Харківщина» на 2014 – 2016 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до Концепції Національної програми інформатизації, схваленої Законом України «Про Концепцію Національної програми інформатизації», Закону України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 роки», Указу Президента України від 20 жовтня 2005 року № 1497/2005 «Про першочергові завдання щодо впровадження новітніх інформаційних технологій», постанови Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2000 року № 644 «Про затвердження Порядку формування та виконання регіональної програми і проекту інформатизації», розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2007 року № 653-р «Про затвердження плану заходів з виконання завдань, передбачених Законом України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 роки»» та Концепції Програми інформатизації Харківської області.
Програма розглядається як складова частина Національної програми інформатизації, яка об’єднує комплекс взаємопов’язаних організаційних, правових, соціально-економічних, науково-технічних, виробничих процесів, спрямованих на забезпечення умов для задоволення інформаційних потреб громадян та суспільства на основі створення, розвитку і використання інформаційних систем, мереж, ресурсів та інформаційних технологій, з метою забезпечення регіону необхідною і достатньою інформацією з усіх напрямів життєдіяльності.
Основна увага в Програмі приділяється створенню та впровадженню інтегрованих проектів, які дозволять сформувати єдину сучасну інформаційну інфраструктуру регіону та впровадити елементи електронної інформаційної системи «Електронний Уряд».
Харківська область є одним із провідних регіонів України, що займає 31,415 тис. кв. км – 5,2 % від загальної площі території України. Чисельність наявного населення станом на 01.01.2013 становить 2744,4 тис. осіб – 6,0 % від загальної чисельності населення України, економічний розвиток якого значною мірою визначає загальну ситуацію в державі.
За загальним природно-ресурсним потенціалом Харківська область посідає 5 місце в Україні. Регіон підтримує економічні відносини з основними світовими ринками, наближений до багатьох ринків країн Європи та СНД. Унікальне геополітичне становище області – перехрестя економічних, підприємницьких, торговельних та інших шляхів – створює сприятливі умови для розвитку і подальшого поглиблення всебічного міждержавного співробітництва, перетворення області в діловий центр України.
Адміністративно-територіальні одиниці Харківської області
Адміністративно-територіальні одиниці |
Кількість, одиниць |
Міст обласного значення |
7 |
Міст районного значення |
10 |
Міст з районним поділом (м. Харків) |
1 |
Кількість: районів області |
27 |
районних рад |
27 |
селищ міського типу |
61 |
сільських населених пунктів |
1681 |
селищних рад |
60 |
сільських рад |
381 |
У сучасних світових умовах виникає гостра необхідність значного підвищення рівня інформатизації суспільства та інформаційно-аналітичного забезпечення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області. Використання новітніх інформаційних технологій, сучасної обчислювальної та комунікаційної техніки, наявність телекомунікаційної мережі, баз і банків даних, забезпечення єдиного науково обґрунтованого підходу до вирішення завдань інформатизації та формування системи підготовки висококваліфікованих фахівців спроможні забезпечити неухильне зростання показників соціально-економічного розвитку практично в усіх галузях народногосподарського комплексу області, планомірне зростання її економічного потенціалу.
Програма визначає стратегію та першочергові завдання інформатизації органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування області, метою яких є подальше створення умов для ефективної діяльності державних службовців, забезпечення інформаційно-аналітичної підтримки процесів прийняття управлінських рішень, забезпечення прозорості діяльності органів влади та їх ефективної взаємодії, розвитку інформаційних послуг для громадян, фізичних та юридичних осіб, впровадження сучасних та перспективних інформаційних технологій в усі сфери життєдіяльності регіону.
У Програмі застосовуються такі основні терміни:
інформатизація – сукупність взаємопов’язаних організаційних, правових, політичних, соціально-економічних, науково-технічних, виробничих процесів, що спрямовані на створення умов для задоволення інформаційних потреб громадян та суспільства на засадах створення, розвитку і використання інформаційних систем, мереж, ресурсів та інформаційних технологій, побудованих шляхом застосування сучасної обчислювальної та комунікаційної техніки;
інформаційна технологія – цілеспрямована організована сукупність інформаційних процесів з використанням засобів обчислювальної техніки, що забезпечують високу швидкість обробки даних, швидкий пошук інформації, розосередження даних, доступ до джерел інформації незалежно від місця їх розташування;
засоби інформатизації – електронні обчислювальні машини, програмне, математичне, лінгвістичне та інше забезпечення, інформаційні системи або їх окремі елементи, інформаційні мережі та мережі зв’язку, що використовуються для реалізації інформаційних технологій;
електронне урядування (е-урядування) – це форма організації державного управління, за якою відбувається активна взаємодія органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також суспільства, людини та громадянина, бізнесу за допомогою інформаційних комп'ютерних технологій (далі – ІКТ);
електронні адміністративні (державні) послуги – адміністративні (державні) послуги, які надаються в електронному вигляді органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування фізичним та юридичним особам;
інформаційне суспільство – орієнтоване на інтереси людей, відкрите для всіх і спрямоване на розвиток суспільство, у якому кожен міг би створювати і накопичувати інформацію та знання, мати до них вільний доступ, користуватися і обмінюватися ними, щоб надати можливість кожній людині повною мірою реалізувати свій потенціал, сприяти суспільному й особистому розвитку та підвищувати якість життя.
Реалізація заходів з інформатизації Харківської області здійснюється з 2003 року відповідно до рішення Харківської обласної ради від 10 грудня 2002 року «Про затвердження Програми інформатизації Харківської області», а також відповідно до рішення Харківської обласної ради від 23 грудня 2010 року «Про затвердження Програми інформатизації Харківської області «Електронна Харківщина» на 2011 – 2013 роки».
Основні ключові напрями виконання завдань Програми:
- приведення у відповідність до чинного законодавства нормативно-правового забезпечення Програми інформатизації;
- формування та розвиток інформаційно-телекомунікаційного середовища області;
- формування системи регіональних електронних інформаційних ресурсів;
- створення корпоративної мережі органів виконавчої влади і місцевого самоврядування області та локальних обчислювальних мереж, використання корпоративної пошти, забезпечення функціонування існуючих систем;
- інформатизація пріоритетних напрямів соціально-економічного розвитку регіону;
- побудова системи електронного документообігу між органами виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- легалізація програмного забезпечення;
- оснащення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області сучасними засобами обчислювальної техніки;
- впровадження системи конфіденційного зв’язку на території області;
- створення регіональної системи інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- розвиток регіональної складової електронної інформаційної системи «Електронний Уряд».
Процес інформатизації в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування області характеризується такими чинниками:
- усі органи виконавчої влади та місцевого самоврядування області оснащені комп’ютерною технікою;
- 27 районних державних адміністрацій та районних рад, 7 виконавчих органів міських рад міст обласного значення мають доступ до мережі Інтернет та мають власні веб-сайти;
- електронний обмін інформацією здійснюється із використанням електронної пошти в усіх районних державних адміністраціях, районних радах, виконавчих органах міських рад міст обласного значення, структурних підрозділах обласної державної адміністрації;
- висвітлення інформаційної діяльності обласної державної адміністрації здійснюється за допомогою офіційного веб-сайту http://kh.gov.ua, а обласної ради – за допомогою веб-сайту http://oblrada.kharkov.ua;
- усі структурні підрозділи обласної державної адміністрації та обласна рада підключені до корпоративної комп’ютерної мережі Будинку рад;
- понад 92 % працівників обласної державної адміністрації та її структурних підрозділів працюють із використанням інформаційних технологій;
- обласна державна адміністрація, обласна рада, районні державні адміністрації, районні ради, виконавчі органи міських рад міст обласного значення оснащені типовими програмно-технічними комплексами для забезпечення діловодства та контролю виконання директивних документів, кадрового діловодства, обліку звернень громадян та наявності нормативно-правової бази (інформаційно-пошукова система «Законодавство»);
- більшість сільських та селищних рад області оснащені комп’ютерною технікою із підключенням до мережі Інтернет;
- здійснюються заходи щодо впровадження технічного захисту інформації, інформаційних ресурсів та антивірусного захисту;
- продовжується створення та супроводження корпоративної і локальних обчислювальних мереж органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області, здійснюється забезпечення функціонування існуючих систем.
За період з 2003 по 2013 рік в області:
- приведено у відповідність до чинного законодавства України нормативно-правове забезпечення Програми інформатизації;
- створено корпоративну мережу збору, накопичення та передачі даних – локальна мережа обласної державної адміністрації (м. Харків, Будинок рад, вул. Сумська, 64);
- побудовано та введено в дію комунікаційний вузол обласної державної адміністрації, який забезпечує цілодобовий режим обміну інформацією з усіма районними державними адміністраціями, структурними підрозділами обласної державної адміністрації, виконавчими органами міських рад міст обласного значення, підприємствами і установами, що забезпечують інформаційну життєдіяльність регіону, а також його стале та цілодобове функціонування;
- впроваджено автоматизовану систему електронного документообігу «Діло» (розробник: «Компанія НетКом Текнолоджи», м. Київ) з метою підвищення виконавської дисципліни в обласній державній адміністрації;
- на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04 січня 2002 року № 3 «Про порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади» та постанови Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 року № 1302 «Про заходи щодо подальшого забезпечення відкритості у діяльності органів виконавчої влади» створено офіційний веб-сайт обласної державної адміністрації www.kharkivoda.gov.ua, на якому реалізовано два види електронного надання інформаційних послуг: інформування (надається безпосередньо інформація про державні та адміністративні послуги) та одностороння взаємодія (забезпечена можливість користувачеві отримати електронну форму документа);
- впроваджено корпоративну електронну пошту FossMail;
- створено абонентський пункт системи захищеної електронної пошти в будівлі Будинку рад, у якій розташовані кабінети апарату обласної державної адміністрації;
- продовжено роботи щодо створення територіальної підсистеми урядової інформаційно-аналітичної системи з питань надзвичайних ситуацій;
- на виконання Указу Президента України від 24 вересня 2001 року № 891 «Про деякі заходи щодо захисту державних інформаційних ресурсів у мережах передачі даних» удосконалено систему захисту інформаційної системи обласної державної адміністрації. Проведено комплекс робіт із перекомутації комунікаційного вузла обласної державної адміністрації;
- розроблено системний проект Регіональної телекомунікаційної мережі інформаційно-аналітичних систем (РТМ ІАС) Харківської області (розробник: ВАТ «Обчислювальна техніка та інформатика», м. Харків). У рамках проекту розроблена Програма обстеження діючої регіональної телекомунікаційної мережі Харківської області. Визначено коло підприємств і організацій, задіяних у створенні державних телекомунікаційних ресурсів, до яких повинна інтегруватися регіональна телекомунікаційна мережа інформаційно-аналітичних систем Харківської області. Визначено невідкладні проблеми зі створення мережі в частині спеціального телекомунікаційного ресурсу – спеціальної інформаційно-телекомунікаційної мережі;
- проведено заходи щодо легалізації програмного забезпечення в органах виконавчої влади області;
- впроваджена та підтримується інформаційно-пошукова система «Законодавство» з метою підвищення правового рівня працівників обласної державної адміністрації та районних державних адміністрацій;
- створено систему резервного електроживлення центрального комунікаційного вузла обласної державної адміністрації;
- прокладено оптоволоконну мережу зв’язку між комунікаційним вузлом обласної державної адміністрації та ПрАТ «Датагруп», ПАТ «Укртелеком» та ТОВ «Буд-Нетворк»;
- проведено роботи з технічного захисту інформації в апараті обласної державної адміністрації: атестовано виділені приміщення з видачею повних пакетів документів і атестаційних паспортів, розроблено комплекси КСЗІ в автоматизованій системі класу «1», отримано атестати відповідності комплексної системи захисту інформації в автоматизованих системах та введено в експлуатацію КСЗІ в АС «1» «Захист-1», «Захист-2»;
- проведено ряд робіт щодо впровадження системи конфіденційного зв’язку на території області;
- проведено чергові атестації комплексів технічного захисту інформації у приміщеннях об’єктів інформаційної діяльності в обласній державній адміністрації;
- проведено експертизу КСЗІ в АС «1» «Захист-1М», а також проведено додаткову експертизу КСЗІ в АС «1» «Захист-2»;
- забезпечено подальший розвиток та створення нових локальних обчислювальних мереж структурних підрозділів обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій та районних рад;
- забезпечено в області технічну підтримку функціонування єдиного Державного реєстру виборців і єдиної електронної інформаційної системи «Вибори»;
- створено та підтримується (оновлюється) Реєстр інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем органів виконавчої влади, а також підприємств, установ і організацій, що належать до сфери їх управління;
- підтримується політика безпеки баз даних, регулярно виконується резервне копіювання інформації, ведеться електронний архів розпоряджень голови обласної державної адміністрації, введена в дію і підтримується автоматизована система для обліку та контролю документів типу «Зворотний зв'язок»;
- впроваджено автоматизовані системи: «Планування роботи обласної державної адміністрації на квартал, рік», «Телефонний довідник обласної державної адміністрації» та «Нагородна справа»;
- побудовано регіональний комутаційний центр та АРМ мережі СІТМ НСКЗ, впроваджено систему захищеної електронної пошти АРМ пошти «Бриз» із використанням електронного цифрового підпису;
- здійснено ряд заходів з підвищення рівня захищеності й живучості інформаційно-телекомунікаційних систем області під час проведення в Україні чемпіонату Європи з футболу 2012 року;
- розробляється та затверджується щороку План дій щодо легалізації комп’ютерних програм в обласній державній адміністрації, який визначає конкретні заходи та осіб, відповідальних за його реалізацію;
- створено системи зберігання та архівування електронних документів в апаратах обласної та районних державних адміністрацій, забезпечено їх безперебійну роботу;
- впроваджено систему відеоспостереження у відділі звернень громадян апарату обласної державної адміністрації та забезпечено її безперебійну роботу;
- впроваджено та забезпечено супроводження «гарячої лінії» щодо земельних питань;
- впроваджено систему обміну службовими документами обласної державної адміністрації із використанням електронної пошти;
- запроваджено Програму «Паспорт регіону»;
- забезпечено подання до Державної судової адміністрації України необхідної інформації для реєстрації в Єдиній базі даних суб’єктів владних повноважень;
- істотно оновлено парк комп’ютерної техніки;
- спільно з ВЕП «ДЕРЖПРОМ» (м. Харків) розроблено та узгоджено технічні умови та проект «Організація системи відео та аудіо супроводу селекторних нарад малого залу Харківської обласної державної адміністрації». Реалізовано 1-й етап робіт із впровадження Системи, а саме: встановлено та налагоджено необхідне обладнання в малій залі Будинку рад, що дає можливість проводити наради із мультимедійним супроводженням, керувати нарадою за допомогою конгрес-системи, забезпечувати якісне акустичне супроводження та аудіозапис, проводити відеоконференцію з 7 + 1 учасниками, а також брати участь у телемостах із керівництвом країни;
- з 2013 року в обласній державній адміністрації проводяться обласні та республіканські селекторні наради із використанням відеообладнання LifeSize та ІР-телефонії на базі обладнання AVAYA;
- постійно здійснюється технічне обслуговування програмно-технічних засобів в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- з метою вивчення та впровадження передового досвіду у сфері інформатизації представники органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області постійно беруть участь у наукових конференціях, науково-технічних виставках та семінарах з питань розвитку інформаційних технологій в системі державного управління;
- щороку проводиться перевірка всіх районних державних адміністрацій із наданням довідок та відповідних рекомендацій з напряму інформатизації та інформаційно-комп’ютерного забезпечення;
- постійно надається методична та практична допомога районним державним адміністраціям та структурним підрозділам обласної державної адміністрації з питань інформаційно-комп’ютерного забезпечення та інформатизації;
- розроблено та затверджено стратегію розвитку кластера інформаційно-комунікаційних технологій у Харківському регіоні;
- підписано Угоду про співробітництво між Харківською обласною державною адміністрацією, Харківською обласною радою та Державним агентством з питань науки, інновацій та інформатизації України;
- підписано договір про науково-технічне співробітництво між обласною державною адміністрацією та Харківським національним університетом радіоелектроніки.
Структурні підрозділи з питань інформаційно-комп‘ютерного забезпечення функціонують на даний час в обласній раді, апараті обласної державної адміністрації, 4-х структурних підрозділах обласної державної адміністрації, 9-ти районних державних адміністраціях та 3-х виконавчих органах міських рад міст обласного значення. В інших установах питаннями інформатизації займаються непрофільні підрозділи або підприємства на договірних засадах.
Питома вага працівників, які пройшли підготовку (перепідготовку) у сфері інформаційних технологій в 2013 році в апараті обласної державної адміністрації, складає 6,0 %, у структурних підрозділах обласної державної адміністрації – 0,16 %, а в районних державних адміністраціях – 0,34 %.
Розподіл комп'ютерної техніки за категоріями, забезпеченість обчислювальною та периферійною технікою обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій і виконавчих органів міських рад міст обласного значення наведено в таблицях 1 – 3.
Таблиця 1
Розподіл комп'ютерної техніки в обласній державній адміністрації, районних державних адміністраціях і виконавчих органах міських рад міст обласного значення за категоріями у 2009 – 2013 роках
Категорії |
Роки |
||||
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
|
Загальна кількість комп'ютерів, одиниць |
3221 |
3277 |
3043 |
3202 |
3158 |
Кількість автоматизованих робочих місць, одиниць |
1857 |
1928 |
1980 |
2080 |
2010 |
Загальна кількість серверів, одиниць |
101 |
103 |
99 |
119 |
120 |
Таблиця 2
Забезпеченість обчислювальною технікою обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій і виконавчих органів міських рад міст обласного значення станом на 01.05.2013
Наймену-вання пристрою |
Обласна державна адміністрація (сумарно), одиниць |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення (сумарно), одиниць |
||||||
застаріла |
сучасна |
поповнення (та, яку було поставлено на баланс після 01.05.2013) |
та, що не використо-вується (підлягає списанню) |
застаріла |
сучасна |
поповнення (та, яку було поставлено на баланс після 01.05.2013) |
та, що не використо-вується (підлягає списанню) |
|
Стаціонарні комп'ютери |
464 |
182 |
5 |
67 |
948 |
639 |
28 |
200 |
Ноутбуки |
14 |
3 |
2 |
0 |
5 |
34 |
1 |
0 |
Сервери |
17 |
10 |
0 |
0 |
23 |
44 |
1 |
4 |
Разом |
495 |
195 |
7 |
67 |
976 |
717 |
30 |
204 |
Таблиця 3
Забезпеченість периферійними пристроями обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій і виконавчих органів міських рад міст обласного значення станом на 01.05.2013
Найменування пристрою |
Обласна державна адміністрація (сумарно), одиниць |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення (сумарно), одиниць |
Багатофункціо-нальні пристрої |
119 |
243 |
Сканери |
72 |
99 |
Принтери |
260 |
840 |
До мережі Інтернет підключені всі органи виконавчої влади області. Обласна державна адміністрація, 8 структурних підрозділів обласної державної адміністрації, 27 районних державних адміністрацій та 6 виконавчих органів міських рад міст обласного значення мають власні веб-сайти (таблиця 4).
Таблиця 4
Доступ до локальної обчислювальної мережі
та мережі Інтернет обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій і виконавчих органів міських рад міст обласного значення станом на 01.05.2013
Доступ |
Обласна державна адміністрація (сумарно), одиниць |
Районні державні адміністрації, міські ради міст обласного значення (сумарно), одиниць |
Під'єднано до ЛОМ |
538 |
1446 |
Мають доступ до мережі Інтернет |
488 |
1512 |
Електронний обмін інформацією здійснюється з використанням електронної пошти в усіх районних державних адміністраціях, районних радах, виконавчих органах міських рад міст обласного значення, структурних підрозділах обласної державної адміністрації. Відсоток робочих місць в апараті обласної державної адміністрації, підключених до мережі Інтернет, складає 93,75 %, у структурних підрозділах обласної державної адміністрації – 71,41 %, у районних державних адміністраціях – 64,55 %.
Пропускна спроможність існуючих каналів зв’язку:
- центральний комунікаційний вузол обласної державної адміністрації забезпечує доступ до мережі Інтернет за рахунок підключення до 4-х провайдерів із використанням волоконно-оптичних мереж зі швидкістю до 100 Мбіт/с кожна;
- у структурних підрозділах обласної державної адміністрації – від 128 Кбіт/с до 10 Мбіт/с;
- середня пропускна спроможність каналів у районних державних адміністраціях – 4 Мбіт/с;
- пропускна спроможність каналів у виконавчих органах міських рад міст обласного значення – від 5 до 10 Мбіт/с.
Сільські та селищні ради області оснащені комп’ютерною технікою та мають підключення до мережі Інтернет на 73 %.
Наявність корпоративної мережі та відсоток підключення до неї в апараті обласної державної адміністрації складає 100 %, у структурних підрозділах обласної державної адміністрації – 52,72 %, районних державних адміністраціях – 34,78 %.
В апараті обласної державної адміністрації, 9-ти структурних підрозділах обласної державної адміністрації, 14-ти районних державних адміністраціях та 3-х виконавчих органах міських рад міст обласного значення створена та функціонує система електронного документообігу (далі – СЕДО). Відсоток працівників, що використовують СЕДО в обласній державній адміністрації, складає 5 %, у районних державних адміністраціях – 7 %, у виконавчих органах міських рад міст обласного значення – 3,5 %. Електронний цифровий підпис (далі – ЕЦП) впроваджено в апараті обласної державної адміністрації, 4-х структурних підрозділах обласної державної адміністрації та в 5-ти районних державних адміністраціях.
Також в електронному вигляді ведуться інші інформаційні ресурси, які створені відповідно до нормативно-правових актів та розпорядчих документів (ЄІАС «Діти», центральний фондовий каталог архівного фонду України «FCDB», інформаційно-пошукова система «Законодавство», система обліку і обробки особових карток державних службовців, атестованих та резерву «Картка», «Парус-бухгалтерія»).
В апараті обласної державної адміністрації, 27 районних державних адміністраціях та 6 містах обласного значення впроваджено обласну систему відеоконференцзв’язку на базі обладнання LifeSize та ІР-телефонію на базі обладнання AVAYA, за допомогою яких проводяться наради в аудіо- та відео- режимах.
У практику роботи лікувальних закладів області поступово впроваджуються елементи телемедицини, ведеться розробка систем надання медичних послуг із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій.
За цільовою державною Програмою розвитку гуманітарної сфери проведено облаштування комп’ютерними класами сільських шкіл області, здійснюється підключення сільських шкіл до мережі Інтернет.
Одним із пріоритетів соціально-економічного розвитку області є інформатизація соціальної сфери. Могутнім важелем підвищення добробуту населення є надання цілого комплексу послуг, у тому числі й інформаційних, але до сьогодні не вирішені питання про надання соціальної допомоги за єдиною заявою із використанням інформаційної мережі Інтернет, не забезпечено спрощення процедур отримання соціальної допомоги за рахунок ефективної взаємодії органів влади. Стан інформатизації соціальної сфери потребує подальшого розвитку та удосконалення.
Усі суб’єкти транспортного комплексу області постійно удосконалюють систему надання електронних послуг населенню. В області організовані та діють електронні системи довідкової інформації за різними напрямами транспортної діяльності, впроваджено елементи системи замовлень пасажирських квитків із використанням мережі Інтернет.
Водночас існують проблеми як державного, так і регіонального рівнів, зокрема:
- відсутність типового проекту з надання юридичним та фізичним особам адміністративних послуг на основі електронної інформаційної системи «Електронний регіон»;
- відсутність технічного регламенту впровадження та функціонування систем електронного документообігу та електронного цифрового підпису;
- відсутність єдиного державного стандарту електронного документообігу та електронного цифрового підпису, що призводить до використання різнорідних систем електронного документообігу;
- низький рівень інформатизації окремих галузей сільськогосподарського комплексу області;
- низька ефективність використання фінансових, матеріальних, кадрових ресурсів, спрямованих на виконання Національної програми інформатизації;
- недостатнє впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у соціальну сферу та незадовільний рівень надання послуг населенню з використанням сучасних комп’ютерних технологій;
- існує певна невпорядкованість інформаційних відносин між державним, регіональним та місцевим рівнями, що простежуються у стосунках органів державної влади при організації інформаційної взаємодії. Практично відсутня така взаємодія і між органами місцевого самоврядування області;
- відсутність відділів (секторів) інформаційно-комп’ютерного забезпечення як у районних державних адміністраціях, так і в органах місцевого самоврядування області не задовольняє потреб місцевих органів виконавчої влади в інформаційних ресурсах і темпах розвитку інформатизації в районах;
- низький рівень комп’ютерної грамотності населення і недостатній – державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування;
- повільні темпи впровадження нових методів навчання із застосуванням сучасних інформаційно-комп’ютерних технологій;
- більшість технічного обладнання застаріла і потребує модернізації або поновлення;
- відсутня сучасна єдина інформаційно-телекомунікаційна система та єдиний інформаційний ресурс області;
- недостатній рівень пропускної спроможності наявних каналів зв'язку в сільських та селищних радах області;
- повільні темпи впровадження інформаційно-аналітичних систем;
- відсутність належного фінансування програм інформатизації. Недостатня сума коштів виділяється на придбання, впровадження та супроводження програмно-технічних засобів, що негативно впливає на планування робіт, пов’язаних із розробленням технічних завдань і робочих проектів та обов’язковим проведенням тендерів, що, в свою чергу, ускладнює розроблення та виконання проектів Програми інформатизації.
Основні проблеми електронного розвитку адміністративно-територіальних одиниць:
- нерівномірність забезпечення можливості доступу населення до комп’ютерних і телекомунікаційних засобів, поглиблення «інформаційної нерівності» між окремими регіонами, галузями економіки та різними верствами населення в міській та сільській місцевостях;
- істотний дисбаланс у розвитку інфраструктури і ступені інтеграції інформаційних комп'ютерних технологій у основні ділові процеси;
- нерозвиненість інформаційних послуг і ресурсів для громадян і організацій;
- низький рівень інформаційної грамотності та готовності населення до використання ІКТ;
- високий рівень соціально-економічного розшарування населення і низький платоспроможний попит на ІКТ;
- мала частина економічно активного населення, яке пройшло спеціальну підготовку з використання ІКТ у трудовій діяльності;
- низький рівень участі держави і бізнесу в навчанні навичкам використання ІКТ;
- низька мотивація населення.
Істотно гальмує становлення електронних форм взаємодії між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування області, фізичними і юридичними особами неузгодженість галузевих та відсутність багатьох державних стандартів у інформаційній сфері.
Іншим чинником, який істотно стримує розвиток регіональних інформаційних систем, є те, що в Україні відсутні типові технічні рішення стосовно створення автоматизованих систем обробки інформації для органів місцевого самоврядування регіонів. Наслідком цього є не тільки відставання в розвитку інформаційних систем органів місцевого самоврядування області, але й колосальні витрати, викликані необхідністю індивідуальної розробки таких систем.
Під регіональною інформатизацією розуміється процес ефективної і узгодженої інформаційної взаємодії органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування області з реалізації прав і свобод громадян, забезпечення соціально-економічного розвитку і ефективності державного управління та місцевого самоврядування в регіоні на основі використання сучасних інформаційних технологій.
Головною метою Програми на 2014 – 2016 роки є розбудова інформаційного суспільства та створення умов для розвитку регіональної складової електронної інформаційної системи «Електронний Уряд», удосконалення системи забезпечення місцевих органів влади повною й достовірною інформацією для підтримки процесів прийняття управлінських рішень, забезпечення інформаційних потреб громадян, суспільства та держави, сприяння соціально-економічному розвитку регіону шляхом упровадження сучасних та перспективних інформаційних технологій в усі сфери життєдіяльності регіону, створення умов для модернізації інформаційної інфраструктури.
Пріоритетними напрямами інформатизації області є:
- підвищення ефективності реалізації правової діяльності органів виконавчої влади і місцевого самоврядування області, вдосконалення механізмів державного регулювання на основі створення та розвитку:
· систем інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів виконавчої влади і місцевого самоврядування області;
· ситуативних центрів і систем прогнозування можливих наслідків управлінських рішень;
· єдиної системи збору, обробки, реєстрації та розповсюдження нормативно-правових актів, аналізу відповідності існуючої нормативно-правової бази правовій практиці, системи забезпечення законодавчої діяльності, яка підтримує розміщення електронних версій документів;
· пунктів загального доступу до інформаційних ресурсів;
· центрів телефонного обслуговування, що забезпечують можливість безкоштовного звернення громадян і організацій у відповідні органи виконавчої влади і місцевого самоврядування області, отримання ними відкритої інформації;
· систем обліку і контролю результатів розгляду звернень громадян;
- формування та впровадження правових, організаційних, науково-технічних, економічних, фінансових, технологічних, методичних умов розвитку інформаційного суспільства з урахуванням світових тенденцій;
- забезпечення вільного доступу населення до телекомунікаційних послуг, зокрема до мережі Інтернет, ІКТ та інформаційних ресурсів;
- збільшення різноманітності та кількості послуг, що надаються за допомогою ІКТ юридичним та фізичним особам;
- всебічний розвиток загальнодоступної інформаційної інфраструктури та інформаційно-телекомунікаційних систем;
- створення загальнодоступних електронних інформаційних ресурсів на основі врахування національних, світоглядних, політичних, економічних, культурних та інших аспектів розвитку України;
- надання кожній людині можливості для здобуття знань, умінь і навичок з використанням ІКТ під час навчання, виховання та професійної підготовки;
- створення умов для забезпечення комп’ютерної та інформаційної грамотності всіх верств населення, створення системи мотивацій щодо впровадження і використання ІКТ для формування широкого попиту на такі технології в усіх сферах життя суспільства;
- забезпечення участі громадськості в побудові інформаційного суспільства, забезпечення конституційних прав людини, суспільства та держави в інформаційній сфері;
- подальша розбудова інформаційного суспільства в Харківській області.
Основними завданнями інформатизації області в 2014 – 2016 роках є:
- нормативно-правове, організаційне та методичне забезпечення Програми;
- подальший розвиток інформаційно-телекомунікаційного середовища регіону;
- забезпечення розвитку регіональних інформаційних систем, інформаційно-аналітичних систем органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області, формування системи регіональних електронних інформаційних ресурсів;
- створення умов для розвитку регіональної складової електронної інформаційної системи «Електронний Уряд»;
- продовження створення корпоративної та локальних обчислювальних мереж обласної державної адміністрації та обласної ради, районних державних адміністрацій та районних рад, забезпечення функціонування існуючих систем;
- забезпечення необхідного рівня кваліфікації державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування щодо застосування інформаційно-комунікаційних технологій.
Виходячи з головних завдань у 2014–2016 роках передбачається:
- проведення заходів щодо забезпечення підвищення ефективності використання коштів обласного та місцевих бюджетів на заходи з впровадження інформаційних технологій, обґрунтоване корегування завдань Програми інформатизації та визначення пріоритетів на наступні роки;
- розроблення методичних рекомендацій та надання методологічної допомоги в розробленні програм інформатизації районів, міст обласного значення з урахуванням завдань регіональної Програми інформатизації Харківської області;
- розроблення регламенту організації функціонування системи документообігу та електронного цифрового підпису в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області, з урахуванням вимог та основних положень Державного регламенту;
- розроблення регламенту функціонування інформаційно-телекомунікаційної мережі та системи інформаційно-аналітичного забезпечення керівництва області;
- розроблення порядку інформаційної взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області;
- проведення щорічної інвентаризації інформаційних та програмно-технічних ресурсів усіх структурних підрозділів обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій, районних рад, виконавчих органів міських рад міст обласного значення;
- розроблення вимог щодо типової конфігурації робочих станцій і програмного забезпечення, з урахуванням обсягів і особливостей завдань та робіт, які виконуються на конкретному робочому місці. Визначення вимог ступеня захисту інформації, тривалості часу роботи обладнання «на відмову», вимог технічної та пожежної безпеки, санітарних норм;
- проведення регіональних семінарів, засідань «круглого столу», відеоконференцій за участю керівників органів влади, учених та представників бізнесу з питань впровадження новітніх інформаційних технологій у діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області, розвитку інформаційного суспільства;
- створення сучасної мультисервісної інформаційно-телекомунікаційної системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- побудова регіонального захищеного вузла обміну інформацією;
- створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи та системи прийняття управлінських рішень Харківської обласної державної адміністрації;
- розбудова волоконно-оптичної кабельної системи обласної державної адміністрації та обласної ради, модернізація існуючої структурованої кабельної системи та комунікаційного вузла;
- створення та ведення геоінформаційної системи області: електронних карт, обласної інфраструктури просторових даних, кадастру об'єктів нерухомості, земельного кадастру, кадастру корисних копалин, лісового та водного кадастрів, реєстру промислових і сільськогосподарських підприємств;
- сприяння використанню програмного забезпечення з відкритим кодом;
- створення системи баз даних та репозитарію архівних документів у електронній формі;
- побудова швидкісних каналів зв'язку для швидкої передачі даних і доступу до мережі Інтернет в області;
- розвиток веб-сайтів органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області;
- впровадження нових сервісів спеціальної інформаційно-телекомунікаційної мережі області як сегменту Національної системи конфіденційного зв’язку з метою забезпечення надійного обміну конфіденційною інформацією і її захисту з використанням криптографічних та технічних методів і засобів;
- забезпечення високої пропускної спроможності каналів зв’язку з районними державними адміністраціями та районними радами із використанням гарантованих захищених каналів передачі даних;
- підвищення рівня кваліфікації державних службовців на основі створення і розвитку інформаційної системи підтримки безперервної професійної освіти державних службовців, системи управління знаннями;
- впровадження технологій швидкісної передачі даних з використанням радіодоступу та розбудови волоконно-оптичної кабельної системи по всій території області;
- поширення технології бездротової мережі Wi-Fi за місцями розташування органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області;
- удосконалення та підтримка функціонування системи антивірусного захисту інформації в регіональній корпоративній мережі органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- створення регіональної системи інформаційних ресурсів;
- створення банку аналітичних матеріалів провідних інформаційних агенцій для забезпечення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області необхідними аналітичними матеріалами щодо тенденцій розвитку головних галузей економіки при опрацюванні напрямів розвитку області та її адміністративно-територіальних одиниць;
- розроблення та впровадження типових проектів інформатизації для районної державної адміністрації, районної ради та сільської/селищної ради. Оснащення районних державних адміністрацій, районних рад, сільських та селищних рад сучасним комп’ютерним обладнанням та програмним забезпеченням;
- розбудова інформаційно-довідкової системи для забезпечення доступу громадян до інформації про діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області;
- впровадження новітніх інформаційних технологій з метою подолання «електронної нерівності» між містами та сільськими районами області, впровадження технології використання електронного цифрового підпису в процедурах подання звітності;
- забезпечення роботи офіційних веб-сайтів районних рад та районних державних адміністрацій;
- розвиток системи колективного доступу до мережі Інтернет;
- забезпечення безперебійного та безаварійного функціонування сучасної системи регіональних інформаційних ресурсів, телекомунікаційного центру області, корпоративної пошти області, захищеного телекомунікаційного центру області, корпоративної мережі області, локальних мереж структурних підрозділів обласної державної адміністрації, планова модернізація існуючих технологічних систем.
До пріоритетних напрямів інформатизації області в різних сферах діяльності варто віднести:
Застосування ІКТ при організації заходів щодо проведення в області ЄВРОБАСКЕТ – 2015:
- розбудова сучасної інформаційно-телекомунікаційної мережі області;
- створення розгалуженої інформаційно-довідкової системи у місцевих органах державної влади.
Впровадження ІКТ у сферу освіти:
- впровадження використання комп’ютерних мультимедійних технологій при викладанні навчальних предметів та дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах області;
- впровадження систем дистанційного навчання та забезпечення на їх основі ефективного впровадження і використання ІКТ на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання;
- забезпечення на відповідному рівні навчальних закладів та наукових установ сучасними економічними та ефективними засобами ІКТ і необхідними інформаційними ресурсами;
- забезпечення підключення загальноосвітніх навчальних закладів області до мережі Інтернет;
- забезпечення розвитку регіональної складової національної науково-освітньої інформаційної мережі та інформаційних ресурсів за головними галузями знань її приєднання, зокрема до європейських науковоосвітніх мереж.
Впровадження ІКТ у сферу охорони здоров’я:
- підвищення організаційного і технологічного рівня розвитку ІКТ у системі охорони здоров’я, забезпечення готовності медичних працівників до роботи з ними;
- розширення можливостей надання сучасних медичних послуг, яке має відбуватися за умови нормативно-правового та методологічного визначення послуг телемедицини;
- забезпечення доступу до світових медичних знань та актуальних на місцевому рівні інформаційних ресурсів з метою підвищення ефективного виконання регіональних програм з охорони здоров’я, зокрема щодо репродуктивного здоров’я, інфекційних захворювань (СНІД, туберкульоз тощо).
Впровадження ІКТ у сферу охорони навколишнього природного середовища:
- моніторинг стану навколишнього середовища, природних ресурсів і здоров’я населення з обліком розвитку і реконструкції промисловості;
- розширення доступу громадськості до екологічної інформації, своєчасного інформування про результати регіонального екологічного аудиту та екологічного моніторингу, прийняття рішень щодо екологічних проблем і врахування інтересів громадськості при їх вирішенні.
Впровадження ІКТ у сферу культури:
- запровадження ІКТ у бібліотеках, архівах, музеях та інших закладах культури, що сприятиме забезпеченню повного і постійного доступу населення до надбань культури, писемності, традицій та звичаїв усіх корінних народів і національних меншин України;
- переведення в електронну форму національних надбань у сфері культури та мистецтва.
Впровадження ІКТ у сільському господарстві і промисловості:
- забезпечення інформаційної підтримки діяльності агро-бізнес-класів та малого і середнього бізнесу на селі;
- створення та впровадження системи дистанційного зондування землі з питань землекористування в інтересах сільського господарства;
- підключення агро-бізнес-класів до мережі інформаційно-маркетингових центрів.
Створення інформаційних систем для органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади області.
Створення інформаційних систем для органів виконавчої влади і місцевого самоврядування області та необхідність якнайшвидшого включення їх до єдиного інформаційного простору України має забезпечити взаємодію між органами місцевого самоврядування для оперативного обміну укрупненими соціально-економічними показниками міст і районів області та їх аналізу, а також формування і надання єдиної бази нормативно-розпорядчих документів, ведення ділового листування й обробки спільних запитів, пов’язаних із вирішенням низки складних науково-технічних і організаційних проблем, для чого будуть потрібні значні матеріальні й фінансові ресурси.
З метою скорочення цих витрат, а також забезпечення логічно послідовного і швидкого розвитку регіональних інформаційних систем і створення на їх основі єдиного інформаційного простору області доцільно об’єднати зусилля всіх органів місцевого самоврядування.
Проблема створення механізму формування та виконання програм і проектів інформатизації органів місцевого самоврядування – це проблема інформатизації 17 міст, 27 районних рад, 441 селищної та сільської рад, яка зумовлена, в основному, недостатньою визначеністю взаємовідносин органів державної влади з органами місцевого самоврядування області.
Основними принципами політики органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області щодо інформатизації регіону є :
1. Керівництво та координація процесів інформатизації.
Керівництво розробкою та впровадженням процесів інформатизації повинно виконуватися з єдиного центру, що забезпечить формування ефективних програм та проектів інформатизації області, координацію та контроль реалізації проектів, концентрацію фінансових ресурсів та їх ефективне використання.
2. Інтеграція і систематизація інформаційних ресурсів.
Інтеграція і систематизація інформаційних ресурсів області повинні забезпечити адекватність змісту і форми надання інформації для об’єкта управління, а також вимоги інтеграції різноманітних обласних кадастрів для спільного користування суб’єктами регіональної інформаційної системи.
3. Системна організація інформаційно-технологічного середовища.
Інформаційно-технологічне середовище має забезпечити усі стадії збору, зберігання, обробки, захисту і вчасного надання достовірної і повної інформації, а також сумісність інформаційних, телекомунікаційних та програмно-технічних засобів.
Реалізація Програми має забезпечити:
- узгодженість регіональних пріоритетів інформатизації з основними напрямами соціально-економічного розвитку області і Національною програмою інформатизації;
- координацію, розроблення та реалізацію регіональної, міжгалузевих, відомчих програм інформатизації щодо цілей, етапів, ресурсів та об’єктів робіт;
- спадковість, поступовість і безперервність процесу при реалізації проектів (завдань) Програми на наступні роки;
- випереджувальний розвиток нормативно-правової бази регулювання відносин учасників створення, розповсюдження і використання інформаційних продуктів і послуг;
- створення організаційних і фінансових основ для реалізації завдань інформатизації;
- постійний облік виконання завдань і перерозподіл та концентрація ресурсів на користь найбільш результативних напрямів інформатизації;
- безперервний процес навчання державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування відповідно до вимог реалізації Програми.
З метою забезпечення формування та виконання Програми розпорядженням голови Харківської обласної державної адміністрації від 26 травня 2010 року № 267 «Про розроблення Програми інформатизації Харківської області» утворено науково-технічну раду Програми інформатизації Харківської області при обласній державній адміністрації (далі – НТР), на яку покладено координацію робіт з інформатизації, обов’язки підготовки та відбору завдань для регіональної Програми інформатизації.
Нагляд за формуванням і виконанням Програми, організацію виконання окремих завдань (робіт) та оцінку їх якості здійснює керівник Програми – голова науково-технічної ради Програми інформатизації Харківської області при обласній державній адміністрації.
НТР розглядає та погоджує проекти технічних завдань (робіт) Програми, заслуховує виконавців окремих етапів виконаних робіт, контролює стан та терміни їх виконання. У разі необхідності НТР подає пропозиції щодо їх припинення або додаткового фінансування.
Організаційне забезпечення Програми здійснює відділ інформаційно-комп’ютерного забезпечення апарату Харківської обласної державної адміністрації, який залучає до виконання Програми найбільш досвідчені науково-дослідні та проектні організації як регіону, так і всієї України. Для ефективного виконання організаційних завдань з формування Програми інформатизації, моніторингу виконання проектів та інших заходів Програми планується утворення Департаменту інформатизації як структурного підрозділу Харківської обласної державної адміністрації, який буде виконувати функції державного замовника та координувати роботи щодо виконання завдань Програми. З метою ефективного впровадження Програми та контролю за її виконанням в органах місцевого самоврядування області планується утворити відділ інформаційно-комп’ютерного забезпечення у складі виконавчого апарату Харківської обласної ради.
У подальшому для реалізації Програми та виконання виробничих функцій, пов’язаних із впровадженням нових і експлуатацією наявних програмно-технічних засобів, планується формування регіонального центру інформатизації як комунального госпрозрахункового підприємства при обласній раді.
Контракти з виконання завдань (робіт) Програми інформатизації укладаються на період бюджетного року відповідно до чинного законодавства.
Програма згідно з чинним законодавством може корегуватися, зміни, що до неї вносяться, - затверджуватися в установленому порядку.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2000 року № 644 «Про затвердження Порядку формування та виконання регіональної програми і проекту інформатизації» щокварталу та щороку, до 15 числа місяця, що настає за звітним, Генеральному державному замовнику Національної програми інформатизації надаються зведені звіти про хід виконання завдань (заходів, робіт) Програми за підписом керівника Програми інформатизації області.
Харківська обласна державна адміністрація інформує обласну раду про хід виконання Програми 1 раз на рік у І кварталі.
Передбачаються такі джерела фінансування Програми:
- кошти державного бюджету;
- кошти місцевих бюджетів, передбачені окремим рядком для фінансування Програми;
- кошти, отримані відповідними виконавцями для реалізації окремих завдань;
- інші джерела фінансування, не заборонені чинним законодавством України.
Іншими джерелами фінансування можуть бути:
- кошти інших зацікавлених органів державної влади, міністерств і відомств, які можуть здійснювати додаткове фінансування та матеріальне забезпечення робіт зі створення і реалізації Програми;
- інвестиційні програми міжнародних фінансових організацій;
- кошти підприємств різної форми власності, зацікавлених у комерційному використанні послуг, що можуть надаватися засобами, створеними в рамках Програми;
- закордонна технічна допомога урядовим структурам України тощо.
Фінансування кожного завдання (роботи) здійснюється окремо в межах контракту (договору) на його виконання.
На даний час інформатизація регіону має розглядатися як ефективний засіб соціально-економічного розвитку, створення нових форм підприємницької діяльності, демократизації громадського життя, удосконалення системи управління. Інформація, нові інформаційні технології, інформаційно-аналітичні системи різноманітного рівня та призначення виступають як найважливіші чинники, що визначають у сучасному світі рівень та якість життя всіх членів суспільства.
Процес інформатизації є наукомістким, трудомістким, фондоємним та тривалим, а початкові етапи інноваційного циклу створення засобів інформатизації є витратними і обсяги таких витрат є значними.
Ефективність інформаційних технологій, що впроваджуються, залежить як від їх вмілого застосування, впливу на підвищення продуктивності та якості праці управлінців, так і від зменшення витрат на інформатизацію, яке досягається оптимальною організацією проектування, створення та функціонування інформаційно-телекомунікаційних систем та інфраструктури інформатизації.
Найважливішими наслідками інформатизації, які визначають успіх у вирішенні завдань соціально-економічного розвитку, є побудова сучасної системи державного управління, розвиток телекомунікаційного середовища, створення потужних інформаційних ресурсів, розвиток пріоритетних напрямів економіки та соціальної сфери, надання рівного якісного доступу до інформації, освіти, послуг, що надаються закладами охорони здоров’я, адміністративних послуг органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області, сприяння становленню інформаційного суспільства, у якому кожен громадянин міг би створювати і накопичувати інформацію та знання, мати до них вільний доступ, користуватися і обмінюватися ними, щоб надати можливість кожній людині повною мірою реалізувати свій потенціал, сприяючи суспільному і особистому розвитку та підвищуючи якість життя.
Інформатизація області забезпечить:
- широкомасштабне впровадження у діяльність органів влади, відомств, організацій сучасних засобів та методів збирання, накопичення, оброблення і використання інформації, необхідної для задоволення соціальних і інформаційних потреб населення та прийняття обґрунтованих рішень на всіх рівнях системи управління регіоном;
- створення єдиного інформаційного простору та умов для прискореного вирішення завдань освіти та підготовки фахівців, культурного та духовного розвитку населення регіону;
- скорочення термінів та підвищення якості навчання на всіх рівнях підготовки кадрів;
- повноту і доступність національних і світових інформаційних ресурсів для широкого кола користувачів.
Результатами практичного впровадження заходів Програми стане:
- перехід технологій управлінської діяльності на сучасний світовий рівень;
- подальший розвиток телекомунікаційного середовища регіону. До 2016 року всі районні державні адміністрації, районні ради області будуть підключені за широкосмуговими та швидкісними каналами до корпоративної мережі області, що дасть можливість забезпечити їх у повному обсязі послугами електронної пошти і доступом до мережі Інтернет, підключення їх до системи регіональних інформаційних ресурсів та інше. Послідовно буде здійснюватися підключення всіх районних органів влади, сільських та селищних рад до сучасних каналів зв’язку;
- підвищення оперативності та ефективності прийняття управлінських рішень керівництвом обласної ради та обласної державної адміністрації, забезпечення доступу спеціалістів органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування до оперативних інформаційних та аналітичних баз даних спеціалізованої інформаційно-аналітичної системи;
- забезпечення виконання норм Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області. Впровадження системи електронного документообігу та електронного цифрового підпису в усіх структурних підрозділах обласної державної адміністрації, обласної ради, районних радах та районних державних адміністраціях області;
- забезпечення виконання норм Закону України «Про електронний цифровий підпис» в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області. Впровадження регіонального акредитованого центру сертифікації ключів національної системи електронного цифрового підпису;
- розгортання та забезпечення діяльності на території області Інтернет-приймалень в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області, що надасть жителям населених пунктів області можливість доступу до необхідної інформації та отримання послуг.
Серед найважливіших очікуваних результатів виконання завдань Програми на 2014 – 2016 роки слід визначити:
- удосконалення організаційного, нормативно-правового забезпечення у сфері інформатизації;
- створення сучасної мультисервісної інформаційно-телекомунікаційної системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- створення необхідної інфраструктури для впровадження регіональної складової електронної інформаційної системи «Електронний Уряд»;
- створення умов для розвитку єдиної системи електронного документообігу з використанням електронного цифрового підпису в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- створення і впровадження інтегрованої інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень керівництвом обласної державної адміністрації;
- створення системи технічного захисту інформації, а також антивірусного захисту державних інформаційних ресурсів;
- удосконалення інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади;
- дотримання вимог законодавства у сфері інтелектуальної власності;
- підвищення кваліфікаційного рівня управлінського персоналу в сфері застосування інформаційно-комунікаційних технологій;
- забезпечення безперебійного функціонування інформаційно-телекомунікаційної системи та існуючих інформаційних систем області.
Інтегральний та економічний ефект, який регіон отримає від реалізації Програми, полягає в узгодженості та підвищенні якості, оперативності інформаційних процесів і управлінських послуг та забезпечить якісно новий рівень управління за рахунок:
- впровадження сучасних інформаційних технологій та зростання кваліфікаційного рівня управлінського персоналу;
- оптимізації інформаційних потоків та стандартів документів на регіональному рівні та між регіоном і центром;
- повної реалізації системи вертикальних і горизонтальних зв’язків;
- оперативного отримання найбільш повної і достовірної інформації, необхідної для обґрунтування та прийняття рішень;
- значного скорочення часу на пошук, обробку та підготовку документів;
- вдосконалення звітності та документообігу;
- застосування сучасних програмно-технічних засобів на кожному етапі обробки інформації;
- заощадження на кожному автоматизованому робочому місці коштів за рахунок використання типових програмно-технічних комплексів та мережевих версій програмних продуктів;
- скорочення видатків на папір, витратні матеріали, телефонні розмови, відрядження тощо.
Виконання завдань Програми дозволить забезпечити не тільки сталий соціально-економічний розвиток області, а й інтегрувати область у європейський та світовий інформаційний простір.